سرگردان در آب‌های بین چین و تایوان به جست‌و‌جوی آزادی

مردی در ساحل شرقی چین، سوار قایق نجات بادی شده و می‌خواست به تایوان برود تا به «آزادی و دموکراسی» برسد

تنگه تایوان یکی از آبراه‌های تحت نظارت نظامی سنگین است و صدها کشتی چینی و تایوانی در آن گشت می‌زنند - ED JONES / AFP

بنا بر اعلام پلیس تایوان، مردی چینی که با قایق نجات بادی در جست‌وجوی «آزادی و دموکراسی» به آب زده بود، موفق شده است که از تنگه تایوان که تحت نظارت نظامی سنگین است، عبور کند.

 خبرگزاری فرانسه به نقل از پلیس گزارش داد این مرد، که تنها نام خانوادگی‌اش «ژو» افشا شده است، روز شنبه پس از اینکه افراد محلی از رفتار مشکوک او خبر دادند، در شهر تایچونگ تایوان بازداشت شد.

بر اساس اعلام پلیس، این مرد گفته است از استان فوجیان در ساحل شرقی چین، سوار قایق نجات بادی شده بود و می‌خواست به تایوان بیاید تا به «آزادی و دموکراسی» برسد.

به گزارش واشنگتن پست به نقل از مقام‌های گارد ساحلی تایوان، ژو این قایق را که به ابعاد حدود ۲.۵ در ۱.۵ متر است، از یک فروشگاه آنلاین چینی خریده بود. این قایق مجهز به موتور بود و ۹۰ لیتر سوخت داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژو در حال حاضر در بازداشتگاه تایچونگ و قرنطینه ۱۴ روزه به سر می‌برد. احتمال می‌رود علاوه بر جریمه و بازگشت به چین، سه سال حبس هم در انتظار او باشد.

این اتفاق پرسش‌هایی را در مورد امنیت این آبراه برانگیخته است. وزیر دفاع تایوان، چیو کو چنگ، در همین زمینه گفت: «ضعف‌ها و قصورها» در نحوه نظارت بر تنگه تایوان در دست بررسی است.

تنگه تایوان یکی از آبراه‌های تحت نظارت نظامی سنگین است و صدها کشتی چینی و تایوانی در آن گشت می‌زنند.

حکومت تایوان مستقل و خودمختار است اما پکن آن را جزو قلمرو خود و استانی جداشده می‌داند. این اتفاق در حالی رخ داده که به‌ دلیل تشدید فعالیت‌های نظامی چین در نزدیکی جزیره تایوان در یک سال گذشته، تنش‌ها میان دو طرف رو به افزایش است. چین گزینه حمله نظامی برای تحت کنترل گرفتن تایوان را رد نکرده است.

چین همچنین با گسترش روابط میان آمریکا و تایوان در ماه‌های اخیر بسیار مخالف است. پکن هفته گذشته از دعوت نماینده تایوان به مهمانی ناهار سفارت آمریکا در فرانسه انتقاد کرد و این حرکت را به‌ منزله تایید و پشتیبانی از «نیروهای جدایی‌طلب» تایوان خواند. 

© The Independent

بیشتر از جهان