چرا زنان لندنی به صادق خان رای دادند؟

«این مردان هستند که باید تغییر کنند»

شهردار لندن صدیق خان و همسرش سعدیه خان، نودمین سالگرد تولد ملکه الیزابت دوم انگلیس در کلیسای جامع سنت پل لندن در ۱۰، ژوئن ۲۰۱۶ -ALEX LENTATI / POOL / AFP

صادق خان، برای دومین بار به‌عنوان شهردار لندن انتخاب شد. حتی اگر زمزمه‌هایی که در احزاب مخالف درباره پیروزی صادق خان به علت پشتیبانی زنان از او درست باشد، می‌توان گفت او این رأی را فقط با خوش‌پوشی‌اش به دست نیاورد. اگرچه ما خوشحالیم در سالی که به علت قرنطینه‌های پی‌درپی، اثری از آراستگی مردانه در خیابان‌های لندن پیدا نمی‌شد، او با کت‌وشلوار مرتب و ظاهر برازنده‌اش کمک کرد دیدن هر روزه بوریس جانسون را تحمل‌ کنیم.

وقتی حرف سیاستمداران بریتانیایی وسط باشد،هفته مد لندن را فراموش کنید. اینجا فقط یک ویژگی می‌درخشد و آن‌هم بدلباسی است. منصفانه‌تر بگوییم شاید اهمیت ندادن به لباس!

احتمالا آخرین کسی که در میان مردان و زنان سیاست برای رخت و لباسش وقت می‌گذاشت، تونی بلر بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صادق خان در چند سال اخیر یک استثنا بود. در مقایسه با بوریس جانسون، شهردار قبلی، او جرج کلونی شهردارهای لندن به حساب می‌آید. صادق خان در این انتخابات نزدیک به یک‌میلیون رأی بیشتر از رقیب خود به دست آورد و باعث شد امیدهای حزب کارگری که خیلی هم اوضاعش خوب نیست، جانی دوباره‌ بگیرد.

پنج سال قبل که صادق خان برای اولین بار به سمت شهرداری لندن رسید، بسیاری او را شایسته این مقام نمی‌دانستند. او از یک خانواده فقیر مسلمان پاکستانی مهاجر می‌آید و شعارش کاهش نابرابری در لندن بود. نظر لندنی‌ها این بود که او می‌تواند یک دوره دیگر هم شهردار این ابرشهر که تازه از اتحادیه اروپا جدا شده باشد.

صادق خان با واکنشی که به قتل سارا اورارد نشان داد، حمایت زنان لندنی را از خود بیشتر کرد. او پس از قتل این زن جوان لندنی به دست پلیس، خطاب به مردان در توییتر نوشت: «این مردان هستند که باید تغییر کنند نه این‌که زنان ناچار به تغییر سبک زندگی خود باشند.»

در پی ناپدید شدن سارا اورارد پلیس از زنان خواسته بود شب از خانه بیرون نروند. صادق خان با واکنش به این موضوع و در انتقاد از پلیس گفت که همه زنان و دختران باید در شب‌های لندن احساس امنیت کنند.

صادق خان حتی وقتی می‌خواست نشان بدهد معمولی است باز هم برازنده بود. چه با دکمه باز پیراهن چه با کراوات بسته، به‌راحتی می‌شود او را روی جلد مجلات مد  تصور کرد. اما حضور او در ووگ بریتانیا، دلیل دیگری داشت.

ووگ بریتانیا با مقایسه نامزدهای شهرداری لندن از این نظر که برای زنان چه‌کار کرده‌اند و یا خواهد کرد می‌نویسد: «از سال ۲۰۱۶، صادق خان بیش از ۶۰ میلیون پوند برای مقابله با مسئله خشونت علیه زنان در لندن سرمایه‌گذاری کرده است. تحت رهبری وی، تعداد موارد تجاوز جنسی گزارش‌شده افزایش‌یافته است (از هر ۲۰ مورد یک مورد منجر به اتهام پلیس می‌شود).»

بیشتر نامزدهای شهرداری لندن، مسائل زنان را به‌ طورجدی در برنامه‌های خود گنجانده بودند اما صادق خان با بردن انتخابات تنها کسی است که باید به قول‌هایی که به زنان لندنی داده عمل کند.

بیشتر از زندگی