مخالفت آلمان با لغو مالکیت معنوی واکسن کرونا

به‌رغم مخالفت برلین، طرح آمریکا برای لغو مالکیت معنوی واکسن کرونا از حمایت اروپا بی‌بهره نیست

آلمان ضمن رد پیشنهاد لغو مالکیت معنوی واکسن کرونا، اعلام کرده است در عوض، بر میزان تولید واکسن خواهد افزود‌ـ Christof STACHE / AFP

مقام‌های آلمان با پیشنهاد آمریکا برای لغو حق مالکیت معنوی واکسن‌های کووید برای تسهیل دسترسی کشورهای فقیر مخالفت کرده‌اند.

دولت بایدن روز چهارشنبه با تغییر سیاست پیشین آمریکا، خواهان لغو حق مالکیت معنوی واکسن‌های کرونا شد‌ــ حرکتی که تحسین گروه‌های حامی فعالیت‌های بشردوستانه را برانگیخته است.

اما روز پنجشنبه، مقام‌های آلمان ضمن رد این طرح، گفتند این کشور در عوض، برای کمک‌رسانی به دیگر کشورها، بر میزان تولید واکسن خواهد افزود.

سخنگوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، گفت: «حفاظت از مالکیت معنوی منشاء نوآوری است و در آینده نیز باید چنین باشد.»

پیشنهاد کاخ سفید، ایالات متحده آمریکا را در جایگاه نخستین کشوری قرار می‌دهد که به‌رغم ظرفیت بالای تولید واکسن، از چنین حرکتی حمایت می‌کند، اما این تصمیمی است که سازمان تجارت جهانی (WTO) با ۱۶۴ کشور عضو اتخاذ می‌کند. 

در چارچوب مقررات سازمان تجارت جهانی فقط کافی است یک کشور در جریان رای‌گیری، با لغو مالکیت معنوی مخالفت کند تا طرح شکست بخورد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفته است ضروری است برای واکسیناسیون سریع درسطح جهان اقدام فوری شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در گفت‌و‌گو با شبکه ان‌.بی‌.سی گفت: «در مسیر کنونی (مقابله با کووید)، اگر اقدام‌های بیشتری صورت ندهیم، اگر تمام جهان اقدام‌های بیشتری صورت ندهد، دنیا تا سال ۲۰۲۴ واکسینه نخواهد شد.»

به‌رغم مخالفت برلین، طرح آمریکا از حمایت اروپا بی‌بهره نیست. روز پنجشنبه، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، گفت: «من با لغو این مالکیت معنوی (واکسن کرونا) کاملا موافقم.» 

اما آقای مکرون در تکرار موضع بسیاری از شرکت‌های تولید دارو، تاکید کرد که لغو مالکیت معنوی واکسن مشکل دسترسی به آن را حل نخواهد کرد. 

او گفت تولیدکنندگان دارو در مناطقی مانند آفریقای جنوبی از تجهیزات لازم برای تولید واکسن کووید برخوردار نیستند و به همین دلیل، باید در عوض به برنامه‌های اهدای واکسن از طرف کشورهای ثروتمند اولویت داده شود.

شرکت‌های فایزر، مدرنا و جانسون اند جانسون، که همگی دارای مجوز تولید واکسن‌اند، در این مورد اظهارنظر نکرده‌اند اما شرکت مدرنا از مدت‌ها پیش اعلام کرده بود که در جریان همه‌گیری کرونا، از رقبایی که از قوانین مالکیت معنوی تخطی کرده‌اند شکایت قانونی نخواهد کرد.

هند و آفریقای جنوبی، که از ابتدا خواهان لغو قانون مالکیت معنوی بودند، از این پیشنهاد استفبال کرده‌اند. اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، نیز پیشنهاد ایالات متحده آمریکا را «خبری بسیار خوش» توصیف کرده است. 

لویجی دی مایو، وزیر خارجه ایتالیا، در صفحه فیسبوکش نوشت که اعلامیه آمریکا «نشانه بسیار مهمی» است و جهان به «دسترسی رایگان» به مالکیت معنوی واکسن‌های کرونا نیازمند است اما ماریو دراگی، نخست‌وزیر این کشور، در این مورد موضع محتاطانه‌تری اتخاذ کرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، نیز گفته است کشورش از این پیشنهاد حمایت می‌کند و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، از آن استقبال کرده است.  

اما یک مقام سازمان تجارت جهانی در ژنو به پرس‌اسوسیشن گفت استرالیا، بریتانیا، کانادا، اتحادیه اروپا، ژاپن، نروژ، سنگاپور و ایالات متحده آمریکا در جلسه سازمان تجارت جهانی در ماه‌های اخیر با لغو مالکیت معنوی (واکسن کرونا) مخالفت کرده بودند.

صنایع تولید دارو در واکنش اعلام کرده آسیب ناشی از لغو مالکیت معنوی در بلندمدت بیشتر از منافع آن است و این حرکت سود مالی شرکت‌های داروسازی را کاهش خواهد داد و تاکید کرده راه‌حل سریع تر این است که کشورهای ثروتمند واکسن‌های ذخیره‌شان را با کشورهای فقیر سهیم شوند.   

به گفته فدراسیون بین‌المللی تولیدکنندگان دارو و نهادهای وابسته به آن، «لغو مالکیت معنوی آسان است اما پاسخ درست به مشکلی پیچیده نیست».

«لغو مالکیت معنوی واکسن‌های کووید‌ـ‌۱۹ نه میزان تولید را بیشتر می‌کند و نه راه‌حلی عملی برای مقابله با این بحران سلامت جهانی است.»

گزارش‌های تکمیلی از پرس‌اسوسیشن

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان