خبرنگار افغان در قندهار کشته شد

هیج فرد یا گروهی مسئولیت ترور نعمت روان را به عهده نگرفته است

نعمت روان ماه پیش از تلویزیون طلوع استعفا و کارش را به عنوان کارشناس ارتباطات در وزارت مالیه شروع کرد - آریانا نیوز

افراد مسلح نعمت‌الله روان، مجری پیشین تلویزیون طلوع‌نیوز را در شهر قندهار در جنوب کشور به رگبار بستند و کشتند.

آقای روان مدتی بود که به عنوان مسئول رسانه‌ای وزارت دارایی افغانستان کار می‌کرد.

بستگان نعمت‌الله روان و مقام‌های محلی ولایت قندهار تایید کرده‌اند که او ساعاتی پیش در شهر قندهار به دست افراد مسلح ناشناس کشته شد.

مهاجمان پس از ترور این خبرنگار افغان فرار کردند. هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت حمله به او را به عهده نگرفته است.

پیشتر گروه طالبان خبرنگاران را تهدید کرده بود که در جنگ جاری بین دولت افغانستان و طالبان بی‌طرف باشند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان دیروز در توییتی نوشت: «از چند روز بدین‌سو ما شاهد تبلیغات و نشرات یک‌جانبه بعضی رسانه‌ها هستیم. در عقب این نوع نشرات استخبارات (امنیت ملی) اداره کابل مستقیما دست دارد. رسانه‌ها باید متوجه باشند، بی‌طرفی خود را حفظ کنند و در این شرایط حساس کشور، به‌وسیله تبلیغات اداره کابل تبدیل نشوند.»

او یک گام جلوتر رفته و تهدید کرد: «در صورت نشر خبرهای کاذب و معلومات نادرست از طرف رسانه‌ها و خبرنگاران، بی‌طرفی آنها جدا تحت سوال قرار می‌گیرد. در صورت دوام چنین کار، مسئولیت اقدامات بعدی به مسئولین و کارمندان رسانه بر خواهد گشت.»

مقام‌های افغان مسئولیت این حمله را هم به عهده طالبان گذاشته اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لطف‌الله نجفی‌زاده، رئيس تلویزیون طلوع در تویتی نوشته است: «دردناک است که شنیدم دوست و همکارم پیشینم نعمت روان امروز در شهر قندهار ترور شد. او ماه پیش طلوع نیوز را ترک کرد تا به عنوان کارشناس ارتباطات در وزارت مالیه کارش را شروع کند. جوان مودب، فروتن و محترمی بود. خداوند بیامرزدش.»

پیشتر نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان «نی» با نشر بیانیه‌ای از هر دو طرف انتقاد کرد و گفت که از هشدار هم‌زمان طالبان و ریاست عمومی امنیت ملی در برابر رسانه‌ها شوکه شده است.

این نهاد توضیح داد که طرف‌های درگیر بدون در نظر گرفتن قوانین ملی و بین‌المللی به هشدار رسانه‌ها پرداخته و این قوانین را نقض می‌کنند و «بیان چنین هشدارهایی می‌تواند باعث خلق ترس و رعب در میان جامعه رسانه‌ای افغانستان شود».

سازمان حامی رسانه‌های آزاد افغانستان همچنین گزارش داد که در یک سال گذشته ۱۱ خبرنگار در افغانستان کشته شدند که چهل درصد آنان زن هستند. براساس این گزارش با بالا گرفتن تهدیدهای امنیتی علیه خبرنگاران، ۲۰۰ روزنامه‌نگار زن ترک شغل کرده و ۵۰ روزنامه‌نگار از جمله ۱۵ خبرنگار زن هم ترک وطن کرده‌اند.

از سوی دیگر، در سال گذشته با افزاش ناامنی‌ها و قتل‌های هدفمند در کل ۵۰ رسانه در افغانستان بسته شد و حدود ۲۰۰ کارمند هم ترک شغل کرده‌اند و اکنون به نظر می‌رسد با پیچیده‌تر شدن اوضاع شرایط کار دشوارتر خواهد شد.

بیشتر از جهان