هیئت آمریکایی این هفته برای دور بعدی مذاکرات به وین بازمی‌گردد 

به گفته معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، مذاکرات با سرعتی متناسب با مسائل قابل توجهی که مورد مذاکره است، پیش می‌رود

در هفته‌های گذشته، سه دور مذاکرات مربوط به احیای برجام، در گراند هتل وین برگزار شده است- JOE KLAMAR / AFP

هیئت مذاکره‌کننده آمریکایی این هفته برای شرکت در دور بعدی مذاکرات مربوط به احیای برجام، به وین، پایتخت اتریش بازمی‌گردد.  

سومین دور نشست کمیسیون مشترک برجام، با هدف دستیابی به توافقی برای بازگشت ایالات متحده آمریکا به برجام و پیروی کامل جمهوری اسلامی ایران از تعهدات هسته‌ای خود، روز شنبه، ۱۱ اردیبهشت، در وین پایان یافت. البته هیئت آمریکایی در نشست‌های کمیسیون مشترک برجام حضور ندارد و به‌صورت غیرمستقیم و با میانجی‌گری اتحادیه اروپا در مذاکرات شرکت می‌کند.  

جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه، درمورد مذاکرات وین گفت: «در یک ماه گذشته، هیئت آمریکایی زیر نظر رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، رویکردهای عملی برای گام‌هایی که ایران و آمریکا باید به‌منظور بازگشت به تعهدات متقابل در برجام بردارند، را بررسی کرده است.» او افزود: «هیئت آمریکایی این هفته برای دور بعدی این مذاکرات چند مرحله‌ای به وین بازمی‌گردد.» 

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سؤالی درمورد لغو تحریم‌ها، بدون توضیح دقیق، با اشاره به «اندکی پیشرفت‌‌» در مذاکرات که پیش از این هم اعلام شده بود، گفت: «هئیت مذاکره‌کننده آمریکا پس از بازگشت به وین، بحث و بررسی‌ درمورد مسائل مختلف را ادامه می‌دهد که این گزینه‌هایی برای کاهش تحریم‌ها را نیز شامل می‌شود.» 

او افزود که آمریکا به‌دنبال «کند کردن یا تسریع روند مذاکرات نیست» و گفت‌وگوها با سرعتی متناسب با مسائل قابل توجهی که مورد مذاکره است، پیش می‌رود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، طرف‌های گفت‌وگو در وین، ضمن ابراز رضایت از «برخی پیشرفت‌ها» در این مذاکرت، به باقی بودن برخی «اختلاف‌های جدی» میان ایران و آمریکا اشاره کرده و آن را عامل کندی مذاکرات خوانده بودند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز روز سه‌شنبه گفت که «هنوز راه درازی برای رسیدن به توافقی با ایران در پیش است». 

در نشست معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، خبرنگاری با اشاره به نزدیک‌شدن زمان پایان توافق سه‌ماهه جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه مه، از طول مدت دور جدید مذاکرات و زمان احتمالی پایان آن پرسید. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ گفت: «ما در حال حاضر جدول زمانی خاصی برای این موضوع در اختیار نداریم.» 

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اسفندماه گذشته در سفری به تهران، با مقام‌های ایرانی یک تفاهم‌نامه موقت سه‌ماهه درمورد ادامه نظارت‌های ضروری آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران امضا کرده بود که موعد آن رو به پایان است. به گفته گروسی نتیجه مذاکرات وین می‌تواند تاثیری اساسی بر توافق میان آژانس و ایران در زمینه بازرسی از تاسیسات هسته‌ای این کشور داشته باشد.

پورتر همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری در این مورد که آیا مذاکرات وین مسأله تبادل زندانیان را نیز دربرمی‌گیرد، یا خیر، گفت: «من در جایگاهی نیستم که بتوانم جزئیات مشخصی در مورد این موضوع خاص ارائه کنم.»

در روزهای گذشته گزارش‌هایی درمورد توافق ایران و ایالات متحده آمریکا درمورد آزادسازی بخشی از پول‌های مسدودشده ایران در اثر تحریم‌ها و همچنین تبادل زندانیان منتشر شده بود که هر دو طرف آن را تکذیب کردند.