سفر ولیعهد ابوظبی به عربستان سعودی

محمد بن زاید با محمد بن سلمان دیدار کرد

عکس از صفحه توییتر شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی 

شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده کل قوای امارات متحده عربی، روز چهارشنبه با سفر به بندر جده در عربستان سعودی با ولیعهد این کشور، محمد بن سلمان، دیدار کرد. به گزارش منابع رسمی اماراتی، روابط دو جانبه و همکاری استراتژیک دو کشور موضوع اصلی این دیدار بوده است.

این منابع گفتند روابط و تحولات جهان عرب، خاورمیانه و جهان موضوع صحبت این دو چهره تعیین‌کننده بوده‌ است.

به گزارش آژانس خبری سعودیه، آقای بن سلمان در فرودگاه بین‌المللی ملک عبدالعزیز به استقبال شیخ محمد رفت. شیخ محمد پیش از هر چیز سلامِ‌ برادرش، شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، حاکم ابوظبی و رئیس امارات متحده عربی، خطاب به ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، را رساند.

در گزارش آژانس سعودی‌ها از دیداری می‌خوانیم که دو طرف «روابط برادارانه بین دو کشور» را به گفتگو گذاشتند و در مورد «جنبه‌های همکاری مشترک در عرصه‌های مختلف و شیوه‌های پشتیبانی از آن‌ها و توسعه بخشیدن به آنها» صحبت کردند.

شیخ محمد بن زاید در توئیتر با انتشار عکس‌هایی از دیدار با همتای عربستانی‌اش نوشت:‌ «در جلسه امروز با برادرم، امیر محمد بن سلمان، در جده از روابط راهبردی و اهداف مشترک سخن گفتیم. در ضمن در مورد چندین مورد از مسائل منطقه و جهان تبادل نظر کردیم و در مورد راه‌های تقویت همکاری برای ثبات منطقه به بحث نشستیم.»

شیخ محمد شنبه هفته گذشته در ابوظبی با فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، دیدار کرده بود. شیخ عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات، ‌و برخی سایر مقامات این کشور نیز در آن دیدار حضور داشتند.

پس از گفتگوی طولانی محمد بن سلمان با رسانه‌ها در سه‌شنبه گذشته (۲۷ آوریل) که در آن از آمادگی ریاض برای روابط بهتر با ایران خبر داده بود، شیخ محمد از ولیعهد عربستان بخاطر «چشم‌انداز نویدبخش»‌ او تمجید کرد. ولیعهد ابوظبی البته در این گفتگو هیچ اشاره‌ای به موضوع مشخص ایران نکرده بود و تمرکزش به نظر بیشتر بر برنامه‌های اقتصادی بن سلمان بود.

پنج سال پیش بود که عربستان سعودی «برنامه ۲۰۳۰» را برای تبدیل کشور از اقتصادی متکی به نفت به اقتصادی مبتنی بر دانش، ارائه کرد. شیخ محمد در توئیتر با اشاره به گفتگوی ولیعهد عربستان سعودی با شبکه تلویزیونی روتانا گفت «برادرم، محمد بن سلمان، چشم‌انداز نوید بخشی برای پادشاهی عربستان سعودی ارائه کرده است که از تاریخ غنی آن الهام گرفته است.»

وزیر خارجه امارات، شیخ عبدالله، نیز در واکنش به آن گفتگو از «عمق روابط سعودی-اماراتی» خبر داده بود و آن‌ها را «الگویی متمایز و یگانه» خوانده بود که «نه فقط راهبردی و تاریخی که استثنایی هستند و روابط خونی و سرنوشت مشترک آن‌ها را تحکیم می کند.»

شیخ عبدالله تاکید کرده بود که «موفقیت، رفاه و ثبات عربستان سعودی به نفع امارات متحده عربی و منطقه است» و از ولیعهد عربستان بخصوص به این خاطر تمجید کرده بود که «با افراط‌گرایی فکری در منطقه، هر ماهیتی که داشته باشد» مقابله می‌کند.