گفت‌وگوی بورل و بلینکن درباره ایران در حاشیه نشست گروه ۷ در لندن

«این دیدار فرصتی برای گفت‌وگو درباره فوری‌ترین چالش‌های امنیتی، از جمله ایران بود»

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در حاشیه نشست وزیران خارجه کشورهای عضو گروه ۷ در لندن، با آنتونی بلیکن وزیر خارجه ایالات متحده دیدار کرد.

دفتر امور خارجی و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر گفت، این دیدار فرصتی برای گفت‌وگو درباره فوری‌ترین چالش‌های امنیتی پیش رو بود، از جمله ایران.

دو طرف درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات برجام در وین، که با هدف بازگشت آمریکا به توافق، پیروی کامل ایران از تعهدات خود، و چگونگی تضمین اجرای کامل آن در جریان است، گفت‌وگو کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنها همچنین درباره روابط با روسیه، با توجه به تحرکات نظامی اخیر مسکو در شبه جزیره کریمه، سلامتی الکسی ناوالنی منتقد کرملین، و اقدامات روسیه علیه برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا تبادل نظر کردند.

وضعیت افغانستان همزمان با خروج نظامیان خارجی از آن کشور، و روابط با چین نیز از دیگر موضوعات مورد بحث نایب رییس کمیسیون اروپا و وزیر خارجه ایالات متحده بود.

وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای به همین مناسبت گفت، آنتونی بلینکن در دیدار امروز خود با جوزپ بورل بار دیگر بر پایبندی کشورش به ارتقای روابط با اتحادیه اروپا تاکید کرد.

وزیرن خارجه هفت قدرت صنعتی جهان قرار است در لندن درباره چالش‌های پیش‌رو در عرصه جهانی گفت‌وگو و همچین مقدمات برگزاری نشست سران گروه در ماه ژوئن را فراهم کنند.

نشست وزیران خارجه هفت قدرت بزرگ اقتصادی جهان در لندن، که امروز آغاز به کار کرد و چهارشنبه پایان خواهد یافت، نخستین نشست حضوری آنها در بیش از دو سال گذشته است.

آنها در این دیدار قرار است چالش‌ها و تهدیدهای عمده پیش روی جهان را مورد بررسی قرار داده و تاکنون نیز درباره تغییرات اقلیمی و تهدید‌های جهانی علیه حقوق بشر گفت‌وگو کرده‌اند.

دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا به عنوان میزبان ریاست نشست لندن را بر عهده دارد. بریتانیا، ایالات متحده، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، و ژاپن اعضای گروه ۷ هستند.