شهروندان غربی، افغانستان را ترک می‌کنند

دستور آمریکا و انگلیس برای خروج شهروندانشان از افغانستان، تاثیرات روحی بدی بر جای می‌گذارد

فرودگاه کابل - Dominique FAGET / AFP

هنوز تا آغاز روند خروج نیروهای آمریکایی سه روز دیگر باقی مانده است. اما تعدادی از کشورهای غربی به شهروندان خود در افغانستان دستور داده‌اند که هرچه زودتر این کشور را ترک کنند.

حدود یک هفته قبل، سفارت بریتانیا در کابل به شهروندانش هشدار داد تا هرچه سریع‌تر افغانستان را ترک کنند. سه روز پیش نیز سفارت آمریکا همین مساله را به شهروندان این کشور در افغانستان گوشزد کرده است.

سفارت بریتانیا در سلسه توییت‌هایی که منتشر کرد دلیل این هشدار را بدتر شدن وضعیت امنیتی در افغانستان عنوان کرده است. سفارت بریتانیا در توییت‌هایش نوشته است که طالبان در اعلامیه‌ای گفته‌اند که پس از اول ماه مه، حملات خود را در افغانستان افزایش می‌دهند. این سفارت همچنین اعلام کرده است که هتل‌ها و مهمان‌خانه‌هایی که شهروندان خارجی در آن اقامت دارند، مورد تهدید است.

آمریکا نیز با همین دلایل مشابه از شهروندان خود خواسته است تا افغانستان را هرچه زودتر ترک کنند. وزارت خارجه آمریکا گفته است که شهروندان این کشور از طریق هواپیماهای تجاری باید افغانستان را ترک کنند.

هشدار برای شهروندان خارجی مقیم در افغانستان در مورد افزایش ناامنی‌ها در این کشور دقیقا زمانی صادر می‌شود که نگرانی از خروج ناتو از افغانستان و افزایش درگیری در آن، در میان مردم بیشتر شده است.

دولت آمریکا تصمیم گرفته است که از اول مه تا بیستم سپتامبر، تمامی نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج کند. به تبعیت آن ناتو نیز گفته است که هم‌زمان با خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان، ناتو نیز از افغانستان خارج خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعلام خروج فوری نیروهای آمریکایی از افغانستان توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، آثار عمیقی بر وضعیت سیاسی و حتی روانی افغانستان به جا گذاشت. بسیاری به این ذهنیت دچار شدند که اگر ناتو از افغانستان خارج شود، این کشور به دست طالبان سقوط خواهد کرد. در خوشبینانه‌ترین حالت باور مردم این بود که جنگ در افغانستان به شدت افزایش خواهد یافت. با این حال اعلام حمایت ناتو و آمریکا از دولت افغانستان و تعهد بر ادامه کمک به نیروی نظامی این کشور، تا حدودی باعث تسکین خاطر مردم بود. اما هشدار آمریکا و انگلیس به شهروندانش مبنی بر خروج سریع از افغانستان، دوباره بر خوشبینی‌های مردم خط باطل کشید.

نگرانی در میان مردم به حدی شدت گرفته است که تعدادی در حال فروش اموال غیر قابل حمل خود هستند تا هزینه لازم برای اقامت در خارج از افغانستان برایشان میسر شود. تعدادی دیگر نیز با دلهره و وسواس به تحولات سیاسی و نظامی چشم دوخته‌اند. دلسردی و ناامیدی چنان در میان مردم رخنه کرده که فرارسیدن عید هم نتوانسته رونقی موقت به زندگی مردم بیاورد. 

اما چرا غیرنظامی‌های خارجی از افغانستان خارج می‌شوند؟

بخش عمده‌ای از نهادهای بین‌المللی کمک‌رسان به افغانستان در داخل این کشور هم نمایندگی دارند و در بیشتر این نمایندگی‌ها شهروندان خارجی کار می‌کنند. در پانزده سال گذشته در کنار نظامیان ناتو، شهروندان خارجی نیز هدف عمده تروریست‌ها بوده‌اند. هتل‌ها و مهمان‌خانه‌های محل اقامت خارجی‌ها بارها مورد حملات مسلحانه قرار گرفته است. حالا که طالبان ادعا کرده‌اند که پس از اول مه حملات خود را افزایش خواهند داد بار دیگر شهروندان خارجی به عنوان هدف‌های درجه یک می‌توانند مطرح باشند. ورود صدها سرباز ویژه آمریکایی برای حمایت از روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، نشان می‌دهد که این کشور به تعهد طالبان در قبال توافق صلح باور ندارد. گزارش‌هایی وجود دارد که طالبان احتمالا در طول روند خروج نیروهای خارجی، حملات سختی به آنها بکند.

بااین حال به نظر می‌رسد سطح نگرانی مردم از وضعیت امنیتی، با واقعیت تحولات امنیتی یکسان نیست. مسلما پس از اول مه، طالبان حملات گسترده‌ای را برای ضربه زدن به دولت افغانستان انجام دهند. اما این حملات در سطحی نخواهد بود که از کلان‌شهرهای افغانستان، تنور آتش درست کند. شهروندان خارجی به صورت مستمر در معرض تهدید بوده‌اند اما این که اکنون این تهدیدها افزایش پیدا کند، به نظر نمی‌رسد که طالبان آن قدرت سابق را داشته باشند. جنگ‌های شش ماه گذشته ضربات سنگینی بر طالبان وارد کرده است. گفته می‌شود در طول شش ماه گذشته بیش از هفت هزار طالب در حملات دولت افغانستان کشته شده‌اند. مسلما تلفاتی با این حجم قدرت مانوردهی طالبان را تضعیف می‌سازد.

با این حال نگرانی مردم از خروج هم‌زمان نظامی‌ها و غیرنظامی‌های خارجی را نمی‌توان نادیده گرفت.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه