دیدگاه‌ افغان‌ها در رابطه با خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان

اعلام خروج نیروهای خارجی از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر واکنش‌های مختلفی به همراه داشته است

آمریکا، در گذشته بارها به گونه غیر مستقیم اعلام کرده بود که نیروهای نظامی‌اش را به زودی از افغانستان بیرون می‌سازد-WEDA / AFP

شهروندان افغانستان نسبت به خروج نظامیان آمریکایی از کشورشان دیدگاه‌های مختلف دارند. شماری از افغان‌ها خروج نظامیان خارجی از افغانستان را پیش از وقت و غیر مسئولانه می‌دانند و شماری دیگر از آنان می‌گویند که این خروج به نفع افغانستان است. به عقیده آنان نظامیان کشورهای خارجی در مدتی که در این کشور حضور داشتند، نتوانستند جنگ را خاتمه داده و برای تامین یک صلح پایدار تلاش کنند، جز آن‌که گروه طالبان دوباره سرپا ایستادند و جنگ را شدت دادند تا جایی که امروز خود آنان نیز پا به فرار گذاشتند و شکست و ناکارایی خود را پذیرفتند.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، هفته گذشته تصمیم دولتش را برای خروج کامل نظامیان‌ کشورش از افغانستان روشن ساخت و اعلام کرد که به جنگ چندین ساله و درازمدت افغانستان نقطه پایان می‌گذارد و تمام نظامیان آمریکایی را به خانه‌های شان برمی‌گرداند.

آقای بایدن، این تصمیمش را در کاخ سفید اعلام کرد و گفت: «وقتش رسیده که به طولانی‌ترین جنگ آمریکا در افغانستان پایان دهیم و آمریکایی‌ها را از این کشور به خانه‌های‌شان برگردانیم.»

او در رابطه با روند آغاز خروج نظامیان کشورش از افغانستان گفت: «خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان در اول ماه مه آغاز می‌شود و تا یازدهم سپتامبر ادامه می‌یابد و نیز هشدار داد که اگر طالبان در جریان خروج بر نیروهای آمریکایی حمله کنند، با تمام قوا پاسخ داده خواهد شد.»

افغان‌هایی که موافق این خروج هستند دیدگاه‌های‌شان را چنین بیان می‌کنند:

ابرار نیازی، ساکن کابل گفت: «با تاسف بگویم اگر هزار سال دیگر هم خارجی‌ها در افغانستان حضور داشته باشند از صلح و آرامش خبری نخواهد بود، زیرا آنان حامی و دوستان کسانی شدند که با افغان‌ها در جنگ هستند و افغان می‌کشند.»

رامین جویا، نیز می‌گوید: «میلیاردها دلار کمک شد، اما مردم فقیرتر از گذشته و جنگ شدیدتر از گشته شده است. آمریکا جز این‌که برای نفع خود تلاش کرد برای افغانستان باثبات و صلح‌آمیز هیچ کاری نکرد و دلیل آن وضعیت سیاسی کنونی که داریم.»

اما شماری دیگر از افغان‌هایی که مخالف خروج نظامیان خارجی هستند این تصمیم آمریکا را عجولانه و پیش از وقت می‌دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نرگس احمدی، فعال مدنی، می‌گوید: «این تصمیم آمریکا عجولانه و پیش از وقت است. آمریکا با این تصمیمش بزرگ‌ترین اشتباه تاریخی را مرتکب می‌شود، چون می‌داند در نبود آنان گروه‌های تروریست جهانی بیشتر فعال شده جهان را تهدید می‌کنند.»

رامش نورزی که ساکن کابل است، گفت: «بدون شک خروج خارجی‌ها زمینه جنگ خانه‌به‌خانه را فراهم می‌سازد، چون وضعیت سیاسی افغانستان برای همه معلوم است که همه طرف‌ها برای رسیدن به قدرت جنگ دارند، ویران می‌کنند و می‌کشند.»

انارکلی هنریار، نماینده مجلس سنا افغانستان، می‌گوید:«تصمیم آمریکا برای خروج نظامیان کشورش قبل از به دست آمدن توافقنامه صلح (دولت افغانستان با طالبان)، خالی از خطر نیست.»

منیره یوسف‌زاده، معاون پیشین وزارت دفاع ملی افغانستان، می‌گوید: «ممکن است این خروج باعث فراخی میدان بازی غیر انسانی طالبان و از دست‌دادن دستاوردهای بیست سال اخیر شود.»

اغلب دیدگاه‌ها بر این است که آمریکا و جامعه جهانی در جنگ افغانستان با تروریسم جهانی به ویژه طالبان شکست خورد و شکستش را پذیرفت و دیگر توان مبارزه ندارد. اکنون می‌خواهند به بهانه‌‌های مختلف از جمله این‌که گروه‌های بزرگ تروریستی را شکست دادند و دیگر مسئولت ندارد از میدان فرار کنند و افغانستان را به حال خود و بدتر از وضعیت گذشته رها سازند.

سمسور فیاض، تحلیل‌گر سیاسی، در این باره می‌گوید: «جهان خود قبول کردند و ما باید نیز قبول کنیم که خارجی‌ها در جنگ افغانستان شکست خوردند و اکنون تلاش دارند بیرون شوند. حالا ما افغان‌ها چه باید بکنیم؟ من به گروه طالبان می گویم به قول خودتان اکنون افغانستان از اشغال رهایی یافت، بیاید با دولت به تفاهم برسید و یک نظام مبتنی بر خواست مردم را روی کار بیاورد تا خدا و مردم از شما راضی باشد و جهان نیز دیگر ما را طعنه نزند.»

شکیب محبی نیز که کارشناس سیاسی است، گفت: «افغانستان تنها ماند مانند گذشته. آمریکا تصمیمش را گرفت و ناتو نیز می‌گیرد. حالا باید همه طرف‌های جنگ بدانند که نسخه‌ها بیرونی‌ها و تلاش‌های آنان برای صلح و ختم جنگ بی‌نتیجه بود، حالا تا زمانی که ما خود متحد نشویم و افغانستان را آباد و آرام نسازیم دیگران نمی‌توانند. هشدار می‌دهم اگر دولت یا طالبان از قدرت‌طلبی دست نکشند، هیچ طرفی به شمول ملت در امان نخواهد بود و متاسفانه مانند گذشته و بدتر از آن خون‌ها جاری خواهد شد و دنیا تماشا خواهد کرد.»

ایالات متحده آمریکا، در گذشته بارها به شکل غیر مستقیم اعلام کرده بود که نیروهای نظامی‌اش را به زودی از افغانستان خارج می‌کند، اما هیچ‌وقت مانند این‌بار تصمیمش را نهایی نساخته بود؛ تصمیمی که جوبایدن اعلام کرد.

در حال حاضر ۱۰۵۰۰ نظامی خارجی در افغانستان مستقر‌اند که از میان آنان ۲۵۰۰ تن نظامیان آمریکایی هستند. این‌که پس از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان سرنوشت ناتو چه خواهد شد، این موضوع نیز روشن است زیرا ناتو بارها تاکید کرده که هم‌زمان با آمریکا به افغانستان آمد و در یک زمان واحد نیز خارج می‌شود.