عراق: سیاست ما نزدیکی ایران و کشورهای عرب منطقه است

وزیر امورخارجه عراق می‌گوید کشورش به دنبال نزدیک کردن نگاه ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس است

 فواد حسین می‌گوید بغداد در پی تاثیرگذاری بر منطقه است- عکس از ایرنا

فواد حسین، وزیر امورخارجه عراق گفت کشورش می‌کوشد نگاه جمهوری اسلامی و کشورهای حوزه خلیج فارس را به یکدیگر نزدیک کند.

او شامگاه سه‌شنبه پس از پایان سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به بغداد در گفتگو با با بخش عربی شبکه تلویزیونی راشیا تودی متعلق به روسیه، گفت در جریان این سفر، بر ضرورت بهبود مناسبات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عرب منطقه تاکید شده است.

وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه و در پی انتشار اخباری مبنی بر دیدارهای محرمانه مقامات ایران و عربستان سعودی در بغداد، در جریان یک سفر منطقه‌ای وارد عراق شد.

او پیش از سفر به عراق، ابتدا به قطر رفته بود و به دنبال دیدار با مقامات عراقی، راهی عمان شد.

محمد جواد ظریف در پایان سفر دو روزه خود به عراق، به اقلیم کردستان رفت و با مقامات اقلیم در مورد مسائل دو جانبه گفتگو کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان با سخنان وزیر امور خارجه عراق، شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نیز گفته است که کشورش خواهان خصومت دائمی با ایران نیست.

او در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که عربستان سعودی به دنبال ثبات منطقه است و در صورتی که ایران به حمایت از شبه‌نظامیان در منطقه پایان دهد، با ازسرگیری روابط با ایران مخالف نیست.

شاهزاده بن سلمان افزود: «عربستان سعودی به دنبال خصومت دائمی با ایران نیست، اما هرگونه بهبود روابط مشروط خواهد بود.»

در حالی که به‌نظر می‌رسد همزمان با مذاکرات وین، جمهوری اسلامی در صدد است تا از تنش‌های منطقه‌ای خود نیز بکاهد، وزیر امور خارجه عراق با تاکید بر نقش بغداد در این زمینه گفت: «از مرحله قطع رابطه با کشورها عبور کرده‌ایم و وارد مرحله همکاری با آنها در تمام زمینه‌ها شده‌ایم.»

فواد حسین گفت: «بی‌ثباتی داخلی در عراق بر روابط با کشورهای اطراف تاثیر گذاشته است. سیاست خارجی عراق در دوران دولت مصطفی الکاظمی بر مجموعه‌ای از ارکان استوار است که نخستین آن تأثیرگذاری بغداد در منطقه و به دست گرفتن ابتکار عمل است.»

او افزود: «رکن دوم سیاست خارجی عراق ایجاد حالتی متوازن با محیط منطقه‌ای و رکن سوم نیز بر منافع مشترک و نیز دور کردن کشورهای دیگر از دخالت در امور داخلی عراق استوار خواهد بود.»