عشق پیری گر بجنبد ...

پویش جدید برای لذت بردن از رابطه جنسی در کهنسالی

یک موسسه خیریه مشاوره روابط فردی به نام به «ریلیت» با همکاری رانکین، عکاس مشهور بریتانیایی، با هدف برجسته‌سازی و اهمیت دادن به رابطه جنسی و معاشقه در دوران کهنسالی، همکاری مشترکی را آغاز کرده‌اند.

این عکاس، برای پویشی که «بیایید درباره لذت جنسی در کهنسالی حرف بزنیم» نام گرفته، از خصوصی‌ترین حالت زوج‌های کهنسال و یک زن، پنج عکس کاملا برهنه (یا تقریبا برهنه) گرفت تا با تابوی موجود درباره این موضوع مبارزه کند.

این عکس‌ها که به زودی بر بیلبوردهای سراسر انگلستان نقش خواهند بست، با پیام‌هایی نوشتاری همراه است که کلیشه‌های موجود درباره میل جنسی در کهنسالی را به چالش می‌کشد. در یکی از این عکس‌ها، زنی را که هر دو پستانش تخلیه شده، در آغوش شریک جنسی‌اش می‌بینیم. زیر این عکس نوشته شده است: «سال‌ها می‌آیند و می‌روند اما تو هر روز جوانتر می‌شوی.» در نمایی دیگر، مردی گردن شریک زندگی‌ خود را می‌بوسد و زیر آن نوشته‌ شده است: «روی تپه‌ها و ... روی میز و... روی مبل».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رانکین که داوطلبانه با این طرح همکاری می‌کند، گفته است که می‌خواهد نشان دهد عشق و سکس، پیروجوان نمی‌شناسد. او گفت: «حقیقت ساده است: امروز همه ما بیشتر از همیشه به عشق‌ورزی احتیاج داریم و سن، فقط یک عدد است.»

رانکین افزود: «عظمت و زیبایی عشق و دوست داشتن، همانی که نمی‌توانیم از کتاب‌ نوشتن و فیلم‌ ساختن و ترانه سرودن برایش دست برداریم، قرار نیست وقتی پا به سن می‌گذاریم عوض شوند.»

گِیل تورن، درمانگر روابط جنسی در موسسه ریلیت، گفت: «شاید به نظر برسد که تنها جوانان با اندام‌های «بی‌نقصشان»، رابطه جنسی و معاشقه دارند اما این اصلا درست نیست! در واقعیت، معاشقه و رابطه جنسی در کهنسالی، برای افراد مختلف، معانی متفاوتی دارد. برای برخی این دوران به معنی کشف تجربه‌های متفاوت جنسی است و برای بعضی دیگر، تنها مغازله‌ای ملایم است با لمس آرام تن یا نشاندن بوسه‌ای بر گونه.»

او گفت: «ما امروز می‌کوشیم تا باب گفت‌وگو درباره اهمیت برابر رابطه جنسی و معاشقه -و هر آنچه در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد- برای کهنسالان و سایر افراد جامعه را باز کنیم.»

وی افزود که ناتوانی از بی‌پرده سخن گفتن درباره نیازها و تمایلات، می‌تواند بر اعتمادبه‌نفس و روابط فرد، اثر منفی بگذارد. او گفت: «می‌خواهیم این را تغییر بدهیم.»

بر اساس نظرسنجی موسسه تحقیقات بازار تری‌جم،‌ دو سوم افراد بالای ۶۵ سال (۶۷ درصد) می‌گویند که نمایش رابطه جنسی و معاشقه گروه سنی آن‌ها در رسانه‌ها، به‌ندرت (۴۳ درصد) یا هرگز (۲۴ درصد) است، حال آن که تنها یک پنجم (۲۰ درصد) ۱۸ تا ۲۴ ساله‌ها چنین نظری دارند.

یک نظرسنجی‌ سال ۲۰۱۹ در مورد زندگی جنسی افراد ۵۰ سال به بالا نشان داد که یک فعالیت جنسی معمولی، افزایش سلامت روانی و جسمی را در پی دارد. بررسی دو هزار و ۵۷۷ مرد و سه هزار و ۱۹۵ زن، نشان داد مردانی که کاهش میل جنسی داشته‌اند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان یا سایر بیماری‌های مزمنی که فعالیت روزمره‌شان را محدود می‌کند، قرار داشته‌اند.

همچنین احتمال از دست رفتن سلامت جسمانی در مردان و زنانی که گفته‌اند فراوانی فعالیت جنسی‌ آنان کاهش یافته، بیشتر بوده است. این بررسی همچنین نشان داد افراد مسن‌تری که از لحاظ جنسی فعال هستند، بیشتر از زندگی لذت می‌برند.

© The Independent

بیشتر از زندگی