دلیل علمی خیانت در رابطه

احتمال خیانت افرادی که شرکای جنسی بسیار زیادی داشته‌اند یا تمایلات ناگهانی دارند، بیشتر است

دلایل اصلی خیانت، بروز احساس جدایی از شریک زندگی و کم‌رضایتی از رابطه است - Kena Betancur / AFP

گمان می‌کنید بتوانید نشانه‌های بارز خیانت در رابطه را تشخیص بدهید؟ لابد به نظرتان خیانت‌کارها آن‌هایی‌اند که خیلی زود و پیش از «جوانی‌کردن» ازدواج کرده‌اند یا این که آدم‌هایی سرد و مقرراتی و استاد مخفی‌کاری‌ هستند؟ خب باید بگویم که در اشتباهید!

یک پژوهشی نشان می‌دهد که در واقع احتمال خیانت افرادی که شرکای جنسی بسیار زیادی داشته‌اند یا تمایلات ناگهانی دارند، بیشتر است.

هر رابطه‌ای منحصربه‌فرد است اما پژوهشگران دانشگاه کویینزلند به مطالعه علل بی‌وفایی افراد پرداخته و نتیجه گرفته‌اند که معیارهای خاصی وجود دارد که نشان می‌دهد فرد به احتمال زیاد، خیانت می‌کند.

بر اساس این یافته‌ها که در نشریه بریتانیایی روانشناسی منتشر شده است، کسانی که تصمیمات ناگهانی می‌گیرند بیشتر احتمال دارد خیانت کنند چون پیش از تصمیم‌گیری تامل نمی‌کنند و شرایط را نمی‌سنجند و بر اساس افکار و احساسات لحظه‌ای خود عمل می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به علاوه، کسانی که در گذشته شرکای جنسی بیشتری داشته‌اند بیشتر احتمال دارد بی‌وفا و به دنبال شرکای جنسی دیگری باشند زیرا به قول این پژوهشگران در این زمینه «مهارت‌های» خاصی کسب کرده‌اند. این پژوهشگران نوشته‌اند: «شرکت‌کنندگانی که رابطه جنسی با تعداد زیادی از افراد را تجربه کرده بودند، اظهار داشتند که به بوسه و آمیزش جنسی خارج از رابطه اصلی خود تمایل بیشتری دارند. شاید بتوان این تمایل را به مهارت‌های فرد در تشخیص ابراز تمایل‌های جنسی یا به دست آوردن شرکای جنسی مرتبط دانست.»

تعجبی ندارد که علل اصلی خیانت، بروز احساس جدایی از شریک زندگی و کم‌رضایتی از رابطه است. پژوهشگران همچنین دریافتند که طول مدت رابطه و کیفیت پایبندی به آن، کمترین اثر را بر وفاداری افراد دارد.

برای فهم معیارهایی که منجر به خیانت افراد می‌شود، پژوهشگران ۱۲۳ فرد دگرجنسگرای ۱۷ تا ۲۵ ساله را بررسی کردند که همگی شریک زندگی داشتند. این محققان دریافتند که به جز مشکلات ناشی از رضایت از رابطه و همسازی در آن، در صورت خیانت، مردان بیشتر احتمال دارد رابطه جنسی برقرار کنند، حال آن که احتمال خیانت در حد بوسیدن، در زنان و مردان برابر است.

خوشبختانه تجربه خیانت، ممکن است برای آدم مفید واقع شود؛ چنان که پژوهشی در مورد اثرات جدایی نشان داده بود زنان خیانت‌دیده در نهایت در سایه‌ این تجربه رشد می‌کنند و یاد می‌گیرند در آینده برای زندگی شرکای بهتری انتخاب کنند.

این مقاله ابتدا در سال ۲۰۱۹ منتشر شده بود.

© The Independent

بیشتر از زندگی