طرح ممنوعیت ورود خبرنگاران رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی به ایران

ورود و کار خبرنگاران خارجی در حال حاضر نیز به آسانی امکان پذیر نیست

طبق متن این طرح، ممنوعیت شامل تمام خبرنگاران با ملیت انگلیسی و آمریکایی خواهد شد- AFP

۴۱ نفر از نمایندگان مجلس ایران با ارائه طرحی خواستار ممنوعیت ورود خبرنگاران رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی «حامی تحریم» به کشور شدند.

این طرح با عنوان «ممنوعیت ورود خبرنگاران رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی حامی تحریم به کشور ایران» از سوی سید ناصر موسوی لارگانی عضو هیئت‌رئیسه قوه مقننه اعلام وصول و برای بررسی به کمیسیون مربوطه ارجاع شد.

به نظر می‌رسد ارائه این طرح به علت نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری و سفر خبرنگاران خارجی به ایران برای پوشش اخبار این واقعه باشد.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، درصورتی‌که به تعویق نیفتد، در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. هم‌زمان با آن انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری نیز برگزار خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این طرح آمده است: «ورود خبرنگاران رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی حامی تحریم علیه کشور ایران به خاک جمهوری اسلامی ایران ممنوع است و رسانه‌های داخلی مجاز به انتشار اخبار رسانه‌های مذکور نیستند.»

همچنین «تخلف از احکام این قانون مستوجب مجازات تعزیری درجه چهار‌ می‌باشد.» در قوانین ایران، مجازات تعزیری درجه چهار حبس بیشتر از پنج تا ده سال، جزای نقدی بیشتر از یکصد و هشتاد میلیون ریال تا سیصد و شصت میلیون ریال و انفصال دائم از خدمت دولتی و عمومی عنوان ‌شده است.

فهرستی از رسانه‌هایی که به گفته این نمایندگان «حامی تحریم ایران» هستند ارائه نشده و طبق متن این طرح، ممنوعیت شامل تمام خبرنگاران با ملیت انگلیسی و آمریکایی خواهد شد.

در تبصره شماره دو این طرح از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواسته‌شده است با همکاری وزارتخانه‌های امور خارجه، اطلاعات و دادگستری، آیین‌نامه اجرائی این قانون ظرف مدت دو ماه تهیه‌ کند. با در نظر گرفتن روال اداری بررسی طرح‌های اعلام وصول‌شده در مجلس، بعید به نظر می‌رسد طرح مذکور، پوشش خبری انتخابات پیش رو را تحت تاثیر قرار دهد.

ورود و کار خبرنگاران خارجی در حال حاضر نیز به آسانی امکان پذیر نیست.

تعداد خبرنگاران رسانه‌های خارجی در ایران ۳۲۶ نفر است. وزارت ارشاد ایران می گوید ۱۶۶ رسانه از ۳۴ کشور در ایران حضور دارند. این فهرست شامل کشورهای اتریش، آذربایجان، اسپانیا، استرالیا، افغانستان، ارمنستان، آلمان، امارات، امریکا، انگلستان، ایتالیا، بحرین، بلژیک، ترکیه، چین، روسیه، ژاپن، سوریه، سوئیس، عراق، ‌عمان، فرانسه، ‌فلسطین، قرقیزستان و قطر است.

کشورهای کره شمالی، کره جنوبی، کانادا، کلمبیا، کویت، لبنان، لوکزامبورگ، هلند و یمن نیز طبق اعلام اداره کل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایران نماینده رسانه‌ای دارند. در فهرست رادیو و تلویزیون خارجی در ایران تنها سه نام آمریکایی و انگلیسی دیده می‌شود.

در میان نام خبرگزاری‌ها، بلومبرگ آمریکایی نیز آمده است. بیشترین تعداد رسانه‌های اعلام‌شده در میان نشریات است که نام‌هایی چون لس آنجلس تایمز، وال‌استریت ژورنال و نیویورک‌تایمز در آن دیده می‌شود.

در صورت تصویب در مجلس و تائید شورای نگهبان مشخص نیست چگونه رسانه‌های داخلی از استفاده از اخبار خبرگزاری‌های آمریکایی و انگلیسی منع خواهند شد.

چین نیز در بهمن امسال اعلام کرد که پخش برنامه‌های شبکه جهانی بی‌بی‌سی دست‌کم به مدت یک سال در چین ممنوع خواهد بود. وزارت رادیو و تلویزیون ملی چین علت این تصمیم را تردید درباره بی‌طرفی رسانه‌ای بی‌بی‌سی اعلام کرد.