هند در باتلاق کرونا و سرکوب و سانسور حزب حاکم

دولت هند به دلیل نحوه مدیریت موج دوم ویرانگر کرونا تحت فشار زیادی قرار دارد

دهلی نو ادعا می‌کند دولت سعی دارد «ناکامی خود در نصب مخازن اکسیژن را پنهان کند» - Sajjad HUSSAIN / AFP

همزمان با ویران شدن هند به دلیل شیوع کووید-۱۹، حزب بهاراتیا جاناتا، حزب حاکم دست راستی این کشور، با اقدام‌هایی چون سانسور توییت‌ها، تهدید  بیمارستان‌های خصوصی و سرزنش دولت‌های محلی برای کمبود مخازن اکسیژن، به سرکوب انتقادها می‌پردازد.

دولت هند که به دلیل نحوه مدیریت موج دوم ویرانگر شیوع این بیماری عالم‌گیر در کشور تحت فشار زیادی قرار دارد، روز یکشنبه، ۲۵ آوریل، از توییتر خواست پست‌های انتقادی از نحوه اداره این بحران را مسدود کند. حدود ۱۰۰ توییت هدف این سانسور قرار گرفتند که برخی شامل پست‌هایی از رهبران احزاب مخالف دولت بود.

این گزارش‌ها درباره اقدام‌های دولت مودی در حالی منتشر می‌شود که این کشور با کمبود اکسیژن دست‌وپنجه نرم کرده و زیرساخت‌های پزشکی آن دچار بحران شده‌ است و در عین حال مشغول مبارزه با ابتلای روزانه بیش از ۳۰۰ هزار نفر به کووید است.

منبعی آگاه به نشریه مینت گفت: «این تصمیم گرفته شد تا جلوی مانع‌تراشی در مبارزه با بیماری عالم‌گیر جاری گرفته شود و این پست‌ها باعث برهم‌ریختن نظم عمومی نشود.» او اضافه کرد این تصمیم به پیشنهاد و سفارش وزارت امور میهن گرفته شده است.

یکی از توییت‌های سانسور شده به دست دولت متعلق به پاوان خرا، سخنگوی کنگره ملی هند، است که بزرگترین حزب مخالف در کشور است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سیاستمدار در توییت خود «سکوت کامل» دولت مرکزی در برگزاری کومب ملا، بزرگترین تجمع مذهبی و همچنین گردهمایی‌های سیاسی را طی شیوع بیماری عالم‌گیر جاری زیر سوال برده بود. پست‌هایی از روانث ردی، نماینده مجلس، مولوی قاتاک، وزیر بنگال غربی، وینیت کومار سینگ، بازیگر و کارگردانان وینود کاپری و آویناش داس نیز از این شبکه اجتماعی حذف شدند.

جدای از سانسور کردن صدای منتقدان، دولت نارندرا مودی همچنین در حال جدال با مقام‌های محلی است تا به خاطر کمبود اکسیژن و خدمات پزشکی ضعیف آنها را مقصر جلوه دهد.

دولت آقای مودی با سیاستمداران دهلی نیز به خاطر بحران کمبود اکسیژن در پایتخت منازعه داشته است.

به گزارش تلویزیون دهلی نو، دولت مرکزی گفت مقام‌ها‌ی دهلی «گزارش آمادگی منطقه» را ارائه نکرده‌اند و همین امر باعث به تعویق افتادن نصب مخزن‌های اکسیژن شده است.

اما دهلی ادعا می‌کند دولت سعی دارد «ناکامی خود در نصب مخازن اکسیژن را پنهان کند».

به گزارش نشریه هندو، در همین حال، یوگی آدیتیاناث، وزیر اول ایالت اوتار پرادش که تحت حکومت حزب بهاراتیا جاناتا است، بیمارستان‌های خصوصی را تهدید کرده که اگر به دروغ ادعای کمبود اکسیژن کنند آنها را مورد پیگرد قانونی قرار خواهد داد. او همچنین به مقام‌های تحت فرمان خود دستور داده بر اساس قانون امنیت ملی و قانون گانگسترها دست به اقدام علیه «عناصر ضد اجتماع»‌ی بزنند که به گسترش «شایعات» و پروپاگاندا در رسانه‌های اجتماعی مشغول هستند و سعی دارند «فضای جامعه را فاسد کنند».

پراشانت کومار، رئیس کل پلیس در همین ایالت، گفت: «به نظر می‌رسد تلاش‌هایی در جریان است تا چهره دولت را مخدوش سازد.»

اخطار آقای آدیتیاناث پس از آن منتشر شد که او گفته بود در این ایالت هیچ کمبود اکسیژنی برای مصارف پزشکی وجود ندارد.

© The Independent