انتقادات تند ژنرال دوستم از ارگ ریاست جمهوری

ژنرال دوستم: ارگ، عوام فریب است و توان تامین امنیت شهروندان افغانستان را ندارد

NOORULLAH SHIRZADA / AFP

ژنرال عبدالرشید دوستم، معاون نخست ریاست جمهوری و از حامیان کلیدی تیم انتخاباتی دکتر عبدالله عبدالله ( نامزد انتخابات ریاست جمهوری)، که اکنون در شمال این کشور به سر می برد گفت: «ارگ ریاست جمهوری افغانستان، عوام فریب بوده و در تامین امینت شهروندان این کشور، ناتوان است».

آقای دوستم در جمع از هوادارانش گفت: «ارگ ریاست جمهوری افغانستان و تیمش، تلاش دارند با ترفندها و سیاست‌های تفرقه‌افکن میان رهبران اقوام افغانستان، حکومت خود را تداوم دهند. اما این‌ را بدانند که شهروندان این کشور دیگر تحمل دوام فریب این نظام را ندارند و اجازه نخواهد داد تا تیم ارگ، یک بار دیگر با نیرنگ، بر مردم حکومت کنند».

دوستم، افزود: «شهروندان افغانستان خواهان تغییر حکومت فعلی هستند و این تغییر، با تدبیر به جود خواهد آمد».

آقای ژنرال، کاخ ریاست جمهوری و همراهانش را در شناخت دقیق گروه طالبان و ملت افغانستان ناتوان خوانده و نیز گفته است: «تیم ارگ، با نیرنگ و عوام‌فریبی، از شخصیت‌های ناشناخته در پروسه‌ی صلح، به نام حکومت، استفاده می‌کند. این کار ارگ و تیم‌ش، سبب شده که یک حلقه کوچک، با استفاده از قدرت حکومتی، عقده گشایی کنند؛ آن‌ها بدانند که این‌گونه سیاست در طول تاریخ افغانستان، ناکام بوده است».

این مقام بلند پایه حکومتی افزوده است که برای تامین امینت در افغانستان، بارها طرح‌های امنیتی را به حکومت پیشنهاد کرده، اما متاسفانه تاکنون عملی نشده است.

در همین حال، ارگ ریاست جمهوری افغانستان به گفته‌های آقای دوستم واکنش نشان داده و گفته است که این اظهارات معاون نخست ریاست جمهوری (ژنرال دوستم) جنبه تبلیغات انتخاباتی دارد.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در این‌باره گفت: « انتقادهای آقای دوستم، معاون نخست ریاست جمهوری به‌جا نیست؛ این گفته‌های وی، به کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو ربط دارد و آقای دوستم، نیز در برابر انتقادها به حکومت وحدت ملی، مسئول و پاسخگو است».

ژنرال دوستم، چند ماه پیش هم حکومت را در تامین امنیت شهروندان افغانستان ناکام خوانده و گفته بود، طرح‌ها و مشورت‌های امنیتی‌اش، درباره وزارت داخله و امنیت ملی و دفاع، از طرف رئیس جمهور افغانستان (اشرف غنی) پذیرفته نشده است.

نبیل جاوید، استاد دانشگاه، در این مورد چنین گفت: «اگر از روز نخست در حکومت وحدت ملی، به نظریات و دیدگاه‌های یک‌دیگر احترام گذاشته می‌شد، ممکن نبود آقای دوستم، با لحن تند از حکومتی شکایت کند که خود، معاون نخست آن است. ما همچنین شاهد قربانی‌های بیشتر نظامیان کشور و سقوط ولسوالی‌های (ولایت و مناطق) چندین استان افغانستان در این سال‌ها نمی‌بودیم. اکنون کشور ما در یک مرحله بسیار حساس قرار گرفته است؛ اگر باهم یک‌دست و متحد نشویم، آینده تاریک پیش روی همه‌ ماست».

وحیدگل سعیدی، شهروند کابل گفت: «این همه بدبختی‌ و ناامنی‌ در کشور، با سیاست‌گذاری‌ها و خودکامگی‌های آقای غنی ارتباط مستقیم دارد. شما دیدید که به هیچ یک از متحدانش وفا نکرد؛ هر کدام را به نام‌ها و توطئه‌های مختلف از پیش خود راند؛ حتا آقای دوستم را که بدون شک میلیون‌ها رای برای‌اش جمع‌آوری کرد. حق با آقای دوستم است. چون بدون آن‌که دلیل گناهش معلوم شود، از قدرت کنار زده شد؛ حتا تصمیم داشتند زندانی‌اش کنند».

سعیدی افزود: «در مورد ناامنی افغانستان، به ویژه شمال، این چندمین بار است که آقای دوستم شکایت می‌کند، اما هیچ کسی به داد‌اش نرسید؛ تا این‌که خود دست به کار شد و مقابل مخالفان نظام جنگید».

این انتقادهای آقای ژنرال دوستم، معاون نخست و کنونی حکومت وحدت ملی، درحالی ابراز می‌شود که روابط او با ارگ، تیره شده است. آقای غنی، چندی پیش دستور داد پرونده‌ی اتهام آزار و آذیت جنسی احمد ایشجی، والی پیش جوزجان، علیه ژنرال دوستم، در دادستانی کل افغانستان بررسی شود. آقای دوستم این پرونده را توطئه سیاسی خوانده، اما حکومت، بر بررسی قضیه تاکید دارد.

بیشتر از