اگر تحریم‌ها ادامه یابد، ذخیره ارزی برای اداره کشور نخواهیم داشت

مرعشی: فائزه هاشمی اکنون جزء تحریمی‌ها محسوب می‌شود، ولی نمی‌داند که بعد از تحریم انتخابات چه می‌شود

در صورت تداوم تحریم، ایران ناچار است که کالاها را سهمیه‌بندی کند - عکس از اعتماد

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران با اشاره به تأثیر تحریم‌های آمریکا بر کاهش فروش نفت و عدم کمک روسیه و چین به ایران، گفت که اگر تحریم‌ها در ایران ادامه پیدا کند، دولت و بانک مرکزی هیچ ذخیره دیگری برای اداره کشور ندارند و کل اقتصاد باید روی دلار آزاد برود و تورم جدیدی را دوباره به مردم تحمیل کند.

وی همچنین ضمن تأکید بر اینکه در صورت تداوم تحریم، ایران ناچار است که کالاها را سهمیه‌بندی کند، افزود جامعه ما در اقتصاد در فشار سنگینی بوده و یک زمان حداقل ۱۰ ساله زمان نیاز دارد تا بتواند با رشد ۶ الی ۷ درصد قدرت خرید مردم را به ۳ سال قبل برگردد یعنی کار ساده‌ای نیست.

عضو حزب کارگزاران سازندگی در گفتگو با اقتصاد نیوز، حفظ تورم ۴۰ درصدی توسط دولت روحانی در شرایط فعلی را مثبت ارزیابی کرد، اظهار داشت در تحریم‌های جدید صادرات نفت ایران به ۷۰ هزار بشکه در روز رسید، هیچ‌کدام از دوستان ایران حتی چین و روسیه هم نتوانستند هیچ کمک مؤثری به ایران کنند.

نگاهی به مجموعه تأثیرات سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده نشان می‌دهد که این سیاست‌ها موفق شده است تا میزان صادرات روزانه نفت ایران را به کمترین میزان ممکن برساند. صادراتی که در سال ۱۳۸۶ به نزدیک ۹۰۸ میلیون دلار در سال رسیده بود و حالا بر اساس برآوردهای خبرگزاری رویترز و سخنان مرعشی، بدون مشخص بودن میزان درآمد، به تولید روزانه ۷۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. حالا نفت ایران با نفتکش قاچاق می‌شود یا به‌صورت تهاتری در بازار دست به دست می‌شود تا نیازهای حداقلی اقتصاد ایران را تأمین کند. کار به جایی رسید که حتی محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در این باره، گفت: «اجازه فروش یک قطره نفت را نمی‌دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نایب رئیس جبهه اصلاحات ایران در بخشی دیگر از سخنان خود به سخنان اخیر فائزه هاشمی در مورد تحریم انتخابات پرداخت و گفت: « ایشان تک نفره است و اکنون هم  جزو تحریمی ها محسوب می شود و یک عده هم برایش سوت می زنند که آفرین خوب شد گفتی که تحریم می شود، ولی نمی دانند که بعد از تحریم انتخابات چه می شود و هیچ کس حاضر نیست مسؤلیت بعد از تحریم انتخابات را بپذیرد.»

پیش از این، فائزه هاشمی رفسنجانی با انتقاد از عملکرد هر دو جناح داخل جمهوری اسلامی، تحریم انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو را یک عمل فعالانه سیاسی دانست و گفت: «من نه قصد نامزدی در این انتخابات را دارم و نه اساساً به نامزد دیگری رأی می‌دهم.»

او تأکید کرده بود که در حال حاضر دیگر مشکل فقط رد صلاحیت شورای نگهبان نیست، بلکه مشکل عملکرد اصلاح‌طلبان است.