به دنبال تهدید اردوغان، ترامپ کشتار ارامنه را «نسل‌ کشی» نمی‌خواند

سنای آمریکا «نسل کشی» ارامنه را به رسمیت شناخته بود

رجب طیب اردوغان (راست) و دونالد ترامپ در اجلاس ناتو در لندن، ۴ دسامبر ۲۰۱۹/CHRISTIAN HARTMANN / POOL / AFP

دولت ترامپ قطعنامه سنای آمریکا مبنی به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه را رد کرد. این اتفاق درست یک روز پس از آن رخ داد که رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، تهدید کرد که در اقدامی تلافه جویانه نسل‌ کشی بومیان آمریکایی را به رسمیت خواهد شناخت.

این اقدام سنا روز سه‌شنبه از سوی وزارت امور خارجه آمریکا رد شد. «مورگان اورتاگوس»، یکی از سخنگویان وزارت‌خانه خاطرنشان کرد که موضع ایالات متحده در این‌باره تغییر نکرده است. وی در گفت‌و‌گو با نشریه «هیل»، افزود: «دیدگاه‌ ما نسبت به این موضوع همانی است که در بیانیه قاطع رئیس جمهور در ماه آوریل گذشته بیان شد.»

سنای آمریکا هفته گذشته با اکثریت آرا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن نسل‌ کشی ارامنه را به عنوان یک مسئله سیاست خارجی ایالات متحده به رسمیت شناخت. در اقدامی نادر، نمایندگان هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه با وجود مخالفت دولت ترامپ، به این موضوع بسیار مهم رای یکسان دادند. این نخستین بار بود که سنای ایالات متحده رسماً کشتار 1.5 میلیون ارمنی به دست امپراتوری عثمانی در سال 1915 را نسل‌کشی می‌خواند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سناتور دموکرات «رابرت منندز»، از ایالت نیوجرسی، در نطقی آتشین که پیش از تصویب این طرح ایراد شد، گفت: «نادیده گرفتن درد و رنج انسان‌ها، کار ما نیست. این آن چیزی نیست که ما به عنوان یک ملت در نظر داریم. ما بهتر از اینها هستیم و سیاست خارجی ما هم باید بازتاب دهنده آنچه که هستیم باشد.» منندز همراه با سناتور جمهوریخواه، «تد کروز» از ایالت تگزاس، از حامیان این مصوبه بودند.

کنگره آمریکا نیز یک‌ماه پیش در حالی‌که ترامپ و همتای ترکش در اتاق بیضی کاخ سفید مشغول گفت‌وگو بودند، به قطعنامه نسل‌ کشی ارامنه رای مثبت داده بود.   

در واکنش به رای هفته گذشته سنا، اردوغان تهدید که کرد که کشتار بومیان آمریکایی به دست اروپاییان مهاجر را به عنوان نسل‌ کشی به رسمیت خواهد شناخت. به گفته وی، مهاجران اروپایی با حرکت خود در آمریکا تمامی جمعیت بومی این کشور را کشته یا بی‌خانمان کردند.

اردوغان در مصاحبه با شبکه خبری هوادار دولت، «A Haber»، گفت:« باید با اقدام مشابه در پارلمان‌مان، با این تصمیم آمریکا مقابله کنیم و این کاری است که ما انجام خواهید داد.» وی افزود: «آیا بدون اشاره به بومیان آمریکایی می‌توان از آمریکا صحبت کرد؟ این یک برهه شرم‌آور در تاریخ آمریکا بود.»

وزارت امورخارجه ایالات متحده در بیانیه خود؛ به نظرات ایراد شده از سوی ترامپ در 24 آوریل، «روز گرامی‌داشت ارمنیان جهان»، اشاره کرد. ترامپ در این روز با انتشار بیانیه‌ای گفت که یک و نیم میلیون ارمنی تحت سلطه امپراتوری عثمانی، «اخراج و قتل‌عام شده یا در راهپیمایی مرگ جان خود را از دست دادند».  

با این‌حال، رئیس جمهور آمریکا آن رویدادها را «نسل‌ کشی» نخواند. رئیس جمهور پیشین آمریکا، باراک اوباما، در سال 2008 و زمانی‌که نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود، کشتار ارامنه را نسل‌کشی خواند اما بعدها دولت وی به ترکیه اطمنیان داد که از قطعنامه‌ای که کشتارها را «نسل‌کشی» بخواند، پشتیبانی نخواهد کرد.

© The Independent