گزارش جدید آژانس از کاهش شمار سانتریفیوژهای غنی‌سازی ۶۰ درصدی در نطنز

«ایران اکنون از یک آبشار یا زنجیره سانتریفیوژهای آی آر ۶ برای غنی‌سازی تا سطح ۶۰ درصد استفاده می‌کند»

ایران پیش از این سانتریفیوژهای آی آر ۴ را برای غنی سازی اورانیوم با خلوص حداکثر ۶۰ درصد استفاده می‌کرد- عکس از تسنیم

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در یک گزارش جدید اعلام کرد ایران شمار سانتریفیوژهای طبقه فوقانی تاسیسات هسته‌ای نطنز برای غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد را از دو زنجیره به یک زنجیره کاهش داده است.

به نوشته رویترز، در گزارش آژانس که نسخه‌ای از آن به رؤیت این خبرگزاری رسیده آمده است، «روز ۲۱ آوریل ۲۰۲۱، آژانس تایید کرد ایران رویه‌ای را که برای تولید هگزا فلوراید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد ایزوتوپ ۲۳۵ تغییر داده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این گزارش، ایران اکنون از یک آبشار یا زنجیره سانتریفیوژهای آی آر ۶ برای غنی‌سازی تا سطح ۶۰ درصد استفاده می‌کند، در حالی که اورانیوم ته‌نشین شده این روند به آبشاری از سانتریفیوژهای آی آر ۴ برای غنی‌سازی با خلوص ۲۰ درصد تزریق می‌شود.

ایران پیش از این سانتریفیوژهای آی آر ۴ را برای غنی سازی اورانیوم با خلوص حداکثر ۶۰ درصد استفاده می‌کرد.

بر اساس توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ قدرت‌های جهانی با ایران، تهران تنها می تواند غنی‌سازی با درجه کمتر ۴ درصد را با نسل اول سانتریفیوژهای خود انجام دهد، اما با خروج آمریکا از توافق ایران نیز محدودیت‌های هسته‌ای خود را نادیده گرفت.

دو طرف برای بازگشت به تعهداتشان در توافق و احیای آن مذاکراتی را به‌طور غیرمستقیم و با میانجیگری اتحادیه اروپا و با حضور سایر اعضای باقی‌مانده برجام در وین آغاز کرده‌اند. مذاکراتی که طرفین روند آن را مثبت ارزیابی کرده‌اند، اما می‌گویند طولانی خواهد بود.