ابراز نگرانی «شدید» اتحادیه عرب از غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران

«ایران قدم روشنی به سوی ساخت سلاح هسته‌ای برداشته است»

«این تصمیم تحولی خطرناک است چرا که قدم روشنی به سوی ساخت سلاح هسته‌ای است که باعث می‌شود به اهداف واقعی برنامه‌ هسته‌ای ایران شک کنیم»-Khalil MAZRAAWI / AFP

احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب، نگرانی عمیق خود و این سازمان را از تصمیم ایران برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم اعلام کرد. این سازمان این اقدام را نشانه حرکت ایران به سوی دستیابی به بمب هسته‌ای دانست.

اتحادیه عرب در بیانیه‌ای از «نگرانی شدید» خود نسبت به تصمیم ایران خبر داد و آن‌را «تحولی خطرناک» دانست.

ایران افزایش غنی‌سازی اورانیوم به ۶۰ درصد را در نتیجه حمله چند روز پیش به نطنز دانسته است.

آقای ابوالغیط گفت: «این تصمیم تحولی خطرناک است چرا که قدم روشنی به سوی ساخت سلاح هسته‌ای است که باعث می‌شود به اهداف واقعی برنامه‌ هسته‌ای ایران شک کنیم.»

مقامی در «اتحادیه عرب» به رسانه‌ها گفت: «این تحول قابل تاسف بخشی از اقدامات ایران در نقض وظایف خود تحت توافق هسته‌ای است. این در حالی است که این کشور در مرکز مذاکرات فشرده برای احیای این توافق قرار دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام تاکید کرد که از نظر کشورهای عربی، مذاکرات نباید محدود به مساله هسته‌ای باشند و افزود: «می‌بایست به توافقی رسید که به نگرانی کشورهای عربی در رابطه با سیاست‌های ایران که باعث اختلال ثبات منطقه می‌شوند و دخالت‌های مدام آن در مسائل داخلی کشورهای عربی رسیدگی کند.»

اتحادیه عرب شامل ۲۲ کشور عربی است که البته عضویت جمهوری عربی سوریه در آن از نوامبر ۲۰۱۱ تاکنون معلق شده است. برخی کشورهای عربی همچون عراق و امارات مشغول تلاش برای بازگرداندن احتمالی دمشق به این اتحادیه هستند.

مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر بغداد، چند روز پیش طی سفر آقای ابوالغیط به بغداد گفت کشورش خواهان کمک به پایان جنگ یمن، کمک به اوضاع سیاسی و اقتصادی لبنان و در ضمن بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است.

وزیر خارجه روسیه، سرگئی لاوروف، نیز در سفر خود به منطقه خواست بازگشت سوریه به «خانواده عرب» و اتحادیه عرب را مطرح کرده است.  لاوروف روز سه‌شنبه در تهران بود و با حسن روحانی و محمد جواد ظریف، رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران، دیدار کرد. او روز دوشنبه در قاهره با همتای مصری خود، سامح شکری، دیدار کرده بود و در طی این سفر از عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر نیز دیدار کرد.

بیشتر از جهان