گذرنامه واکسن: سفر هیئت بریتانیایی به اسرائیل برای بررسی «گذرنامه سبز»

اسرائیل از ماه گذشته نظام گذرنامه واکسن یا به اصطلاح «گذرنامه سبز» را به اجرا گذاشت

«گذرنامه سبز» برای اجازه ورود به مکان‌هایی مانند تالارهای ورزشی، رستوران‌ها ، تالارهای تئاتر و سینما، ورزشگاه‌ها، هتل‌ها، و رویدادهای فرهنگی به کار می‌رود- JACK GUEZ / AFP

پس از تصمیم بریتانیا برای بررسی امکان صدور گذرنامه‌های واکسن کرونا، مایکل گاو برای بررسی طرح  «گذرنامه سبز» اسرائیل به آن کشور سفر کرد.

جاناتان ون-تم، نایب رئیس بهداشت انگلستان، در این سفر که به گزارش داونینگ استریت «هدفی غیر از بررسی وضعیت کرونا» ندارد، وزیر هیات دولت را همراهی می‌کند.

قرار است آن‌ها در این سفر با بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر)، یولی ادلشتین (وزیر بهداشت)، و گَبی اشکنازی (وزیر امور خارجه) اسرائیل دیدار کنند.

سخنگوی رسمی نخست‌وزیر بریتانیا گفت: «آن‌ها از نزدیک کار اسرائیل را در مورد صدور این مدرک بررسی می‌کنند و همزمان در اینجا کار روی گزینه گواهینامه را ادامه خواهیم داد.»

اسرائیل که یکی از بالاترین آمارهای تزریق واکسن در جهان را دارد، ماه گذشته نظام گذرنامه واکسن یا به اصطلاح «گذرنامه سبز» را اجرا کرد.

این مدرک عبور برای اجازه ورود به مکان‌هایی مانند تالارهای ورزشی، رستوران‌ها ، تالارهای تئاتر و سینما، ورزشگاه‌ها، هتل‌ها، و رویدادهای فرهنگی به کار می‌رود.

گذرنامه سبز به صورت کارت عادی یا عکسی در برنامک تلفن همراه صادر می‌شود و متقاضی باید هر دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده باشد، یا پس از ابتلا به این ویروس، از آن بهبود یافته باشد.

در عین حال، این طرح با انتقاداتی روبه‌رو شده است و برخی معتقدند که باعث ایجاد «طبقه ممتاز» واکسن‌زده  و دودستگی اجتماعی جدیدی در کشور می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر نظام اجرا شده در اسرائیل به همین شکل در انگلستان اجرا شود، بارزترین تاثیر آن مشکل شرکت افراد جوان در فعالیت‌هایی است که والدین آن‌ها و دیگران می‌توانند از آن لذت ببرند، چرا که طرح تزریق واکسن در بریتانیا بر پایه سن افراد جلو رفته است.

آقای مایکل گاو در حال بررسی ضرورت صدور گذرنامه واکسن در بریتانیا است و یکی از گزینه‌های تحت بررسی، استفاده از برنامک موجود سازمان خدمات بهداشت ملی در تلفن‌های هوشمند به عنوان گواهی «وضعیت کووید»، و همراه با رمزینه QR است. رمزینه QR دربردارنده نشانی حاوی اطلاعات تفصیلی مربوط به واکسن تزریقی، وضعیت آزمایش کووید-۱۹، و نیز عکس دارنده گواهی به منظور جلوگیری از به کارگیری گواهی‌ دیگران است.

نخست‌وزیر بوریس جانسون در اوایل ماه جاری گفت: «هیچ تصمیمی در اجباری شدن این گواهینامه در داخل کشور اتخاذ نشده است و این امر در مراحل دوم و سوم کاهش سطح قرنطینه در کشور در روزهای ۱۲ آوریل و ۱۷ مه به اجرا در نخواهد آمد.»

روز سه‌شنبه در دیدار مایکل گاو با وزیر امور خارجه اسرائیل در اورشلیم، برقراری «دالان سفر» بین بریتانیا و اسرائیل نیز مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته وزیر امور خارجه اسرائیل، از آنجا که هر دو کشور «پیشرفت چشمگیری» در برنامه تزریق واکسن داشته‌اند، «برقراری دالان سبز سفر» نیز امکان‌‌پذیر است.

البته جدول زمانی برای اجرای چنین اقدامی تدوین نشده است و به نظر می‌رسد که در صورت برقراری، فقط شامل مسافران واکسن‌زده باشد.

اسرائیل هفته گذشته اعلام کرد که گروه‌های گردشگران  واکسن زده از ۲۳ ماه مه به شکل محدود اجازه ورود به آن کشور را خواهند یافت.

گزارش‌های تکمیلی در خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان