انفجار در یک کارخانه تولید تسلیحات پیشرفته در اسرائیل

انفجار روز سه‌شنبه در مرکز اسرائیل و در یک کارخانه ساخت موشک رخ داده است

مقامات می‌گویند انفجار هنگام یک آزمایش عادی رخ داده است- عکس از شبکه‌های اجتماعی

رسانه‌های اسرائیل از وقوع انفجاری قوی در یک کارخانه اسلحه‌سازی در مرکز این کشور در روز سه‌شنبه خبر داده‌اند.

روزنامه هاآرتص با انتشار ویدیویی خبر داده است که انفجار دیروز سه‌شنبه و هنگام انجام یک آزمایش معمول در یک کارخانه حساس نظامی روی داده است.

در این گزارش گفته شده که تا کنونی گزارشی در باره تلفات احتمالی این انفجار منتشر نشده است.

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، نیز با انتشار ویدیویی این خبر را بازتاب داده و از جمله به این نکته اشاره کرده است که روزنامه هاآرتص، با یک روز تاخیر، خبر انفجار را رسانه‌ای کرده است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت پس از انفجار در تاسیسات اتمی نطنز گفته بود که به دشمن در سرزمین خودش پاسخ می‌دهیم. با این همه نه مقامات اسرائیلی و جمهوری اسلامی و نه رسانه‌ها، از وجود ارتباط بین این انفجار و تهران سخن نگفته‌‌اند.

به نوشته هاآرتص، انفجار در کارخانه تامر، هنگام انجام یک «تست معمول» رخ داده است. این کارخانه سازنده تسلیحات پیشرفته، موتورهای موشک می‌سازد و محل نگه‌داری انواع مختلفی از موشک است.

افراد محلی به این روزنامه گفته‌اند که صدای انفجار را شنیده‌ و ابر قارچی ناشی از آن را دیده‌اند و برخی نیز از آن فیلمبرداری کرده‌اند.

به نوشته هاآرتص، مقامات خسارت تخریبی آزمایشی را که به انفجار انجامیده، کمتر از حد واقعی آن ارزیابی کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارخانه تامر، در واکنش به این انفجار گفته است: «آنچه انجام شد یک آزمایش کنترل شده بود و هیچ شرایط خارق‌العاده و یا استثنایی وجود نداشته است.»

این کارخانه که در مرکز اسرائیل و نزدیک به مناطق مسکونی مستقر است، موشکی‌هایی را برای سیستم‌های دفاعی اسرائیل می‌سازد. کارخانه تامر از جمله سازنده سیستم موشکی بالستیکی پیکان ۴ است.

رسانه‌های اسرائیل هیچ اشاره‌ای به احتمال انجام خرابکاری نکرده‌اند و گفته‌اند که مقامات ارشد دفاعی اکنون مشغول انجام تحقیقات هستند تا دریابند عامل انفجار چه بود و در جریان آزمایش، آیا به دستورالعمل‌ها به درستی عمل شده است یا خیر.

بیشتر از جهان