ربیعی: در زمان مناسب خرابکاری نطنز را در «سرزمین متجاوز» تلافی می‌کنیم 

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران می‌گوید «شواهدی بسیار قوی» از دست‌داشتن اسرائیل در حادثه وجود دارد

سخنگوی دولت می‌گوید حمله به تأسیسات نطنز «بیرونی» نبوده و محل خرابکاری مشخص شده است- تصویر از مرضیه موسوی/ خبرگزاری ایرنا

علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران، خواستار برخورد جامعه بین‌الملی و «به‌ویژه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» با خرابکاری در تأسیسات غنی‌سازی نطنز شد و اعلام کرد که «تلافی هم‌سطح در زمان و با شدتی متناسب» انجام خواهد شد که کانون آن در «سرزمین متجاوز» خواهد بود.   

ربیعی روز سه‌شنبه، ۲۴ فروردین‌ماه، در نشست خبری خود که به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، درمورد جزئیات حادثه روز یکشنبه در تأسیسات نطنز، با اشاره به اینکه حمله «بیرونی» نبوده و محل خرابکاری مشخص شده است، گفت: «خرابکاری در کانال کابل‌های برق‌رسان به سامانه ماشین‌های سانتریفیوژ رخ داد که موجب آسیب دیدن این سامانه شده است.»

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود، اعلام کرد که «شواهدی بسیار قوی» از دست داشتن اسرائیل در این حادثه وجود دارد. او یکی از این شواهد را دستگیری «چندین تیم ترور و خرابکاری وابسته به سرویس‌های امنیتی اسرائیل» در ماه‌های گذشته و بعد از کشته‌شدن محسن فخری‌زاده عنوان کرد و افزود: «در این حادثه هم فرد خائن به ملت شناسایی و هویت او مشخص شده است و اقدامات لازم در دست پیگیری است.»

او تأکید کرد که خسارت واردشده به تأسیسات نطنز «برخلاف ادعاها به سرعت قابل رفع و جبران است» و تحلیل‌های رسانه‌ای را که از تعویق چندماهه برنامه هسته‌ای ایران درپی این حمله خبر می‌دهند، «سفارش» مقام‌های اسرائیل عنوان کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی دولت هدف این‌گونه تخریب‌ها را «هم حمله به توانایی‌های فنی و هم حمله به توانایی‌های سیاسی ایران» دانست و در بخش دیگری از سخنان خود گفت که «هدف نهایی از اقدام خرابکارنه در تأسیسات نطنز، جلوگیری از ادامه روند دیپلماتیک سازنده» است.

ربیعی ریشه این اقدام به گفته او «تروریستی» را «عصبانیت دشمنان صهیونیستی از تلاش اعضای برجام برای احیای کامل این توافق در هفته‌های گذشته» دانست و افزود: «ما متعهد به تلافی هم‌سطح در زمان و با شدتی متناسب هستیم.»

سخنگوی دولت استراتژی ایران برای پاسخ به این اقدام را «پاسخ سه‌گانه» عنوان کرد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران نخست حق خود را برای اقدام علیه عاملین و آمرین و مباشرین محفوظ دانسته و قطعا مجازات خواهند شد.» او افزود که کانون این پاسخ در «سرزمین متجاوز» خواهد بود. 

به گفته ربیعی، قرار است به‌جای سانتیفیوژهای IR-1 که درپی این حادثه از کار افتاده‌اند، در تأسیسات غنی‌سازی نطنزسانتیفیوژهای پیشرفته‌تر IR-6 نصب شود و پاسخ دوم «پیشرفت و گسترش فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای در کشور» خواهد بود. به گفته او، پاسخ سوم نیز در «عرصه سیاسی» و «عقب راندن تحریم‌ها» خواهد بود.

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران افزود: «ما در دام عملیات تحریکی دشمن قرار نمی‌گیریم، به مسیر درست خود در عرصه بین‌المللی ادامه داده، تحریم را خواهیم شکست.»

او همچنین با تأکید بر ضرورت برخورد جامعه بین‌المللی، «به‌ویژه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی »با این «تروریسم هسته‌ای»، گفت: «از همه طرف‌های برجام و همین‌طور دولت آمریکا که خود را طرفدار دیپلماسی می‌داند، انتظار داریم که این حمله را محکوم کرده و تعهد خود را به اعلام تعارض اقدامات خرابکارانه و تروریستی با فرایندهای دیپلماتیک جاری اعلام کنند.»