روسیه ۲۰ دیلپمات جمهوری چک را اخراج کرد

مسکو: امیدواریم دولت چک مسئولیت تخریب بنیان مناسبات عادی میان دو کشور را درک کند

دیپلمات‌های جمهوری چک و خانواده‌هایشان سفارت این کشور در مسکو را ترک می‌کنند- AFP

روسیه در اقدامی تلافی‌جویانه ۲۰ دیپلمات جمهوری چک را اخراج کرد و در فرمانی که روز یکشنبه ۱۹ آوریل، ابلاغ کرد به آنان یک روز فرصت داد تا روسیه را ترک کنند.

پراگ روز شنبه ۱۸ دیپلمات روس مقیم چک را به همکاری با سرویس اطلاعاتی روسیه و مشارکت در انفجار سال ۲۰۱۴ در انبار مهمات آن کشور متهم کرد و به آنان گفت ظرف ۷۲ ساعت از چک خارج شوند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسکو در واکنش روز یکشنبه، ضمن اخراج دیپلمات‌های چک، گفت امیدوار است که دولت چک «مسئولیت کامل تخریب بنیان مناسبات عادی میان دو کشور را درک کند.»

جمهوری چک گفته است به ناتو و متحدانش در اتحادیه اروپا درباره ظن خود به مشارکت روسیه در انفجار اکتبر ۲۰۱۴  در انبار مهمات وربتیتسه، اطلاع داده است. در این انفجار در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرق پراگ، دو کارمند یک شرکت خصوصی که آن را از یک نهاد نظامی دولتی اجاره کرده بودند، کشته شدند.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا پیشتر گفته بودند که روز دوشنبه درباره این مسئله گفت‌وگو خواهند کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در پاسخ به «اقدامات مخرب روسیه در خاک چک»‌ در کنار این کشور می‌ایستد. پرایس در بیانیه‌ای گفت:‌ «ما باید به اقدامات روسیه که حاکمیت مرزی، امنیت انرژی و یا ساختار حیاتی متحدان و شرکای ما را به خطر می‌اندازد، پاسخ قاطع بدهیم.»

این بالاترین تنش میان پراگ و مسکو از ۱۹۸۹ به این سو و پایان چند دهه سلطه شوروی سابق بر بلوک شرق اروپا، به شمار می‌رود.