چرا بیشتر مورخان می‌گویند نابغه ایتالیایی همجنسگرا بوده؟

استاد آکسفورد: نمی‌توان با قطعیت درباره گرایش جنسی لئوناردو نظر داد

مجموعه «لئوناردو» روایتی از دو دهه زندگی داوینچی است با نگاهی به آثار هنری و ارتباطات انسانی این هنرمند - Social Media

مجموعه تلویزیونی جدیدی با موضوع زندگی لئوناردو داوینچی در راه است که در آن، نقش این هنرمند و علامه جاودانه را آیدان ترنر بازی می‌کند.

مجموعه «لئوناردو» که از جمعه (۱۶ آوریل) از آمازون پرایم پخش می‌شود، روایتی از دو دهه زندگی داوینچی است با نگاهی به آثار هنری و ارتباطات انسانی این هنرمند.

از زندگی خصوصی این هنرمند اطلاع زیادی در دست نیست. این مجموعه رویکردی نظری به ابعاد مختلف زندگی داوینچی دارد،؛از جمله به اتهام جعلی قتل علیه او و به رابطه‌ای به‌تقریب کاملا خیالی با زنی به نام کاترینا داکرمونا (با بازی ماتیلدا دی آنجلیس، بازیگر مجموعه «فروپاشی»).

بخشی از این مجموعه به زندگی جنسی داوینچی می‌پردازد، با روایتی که با عقیده تاریخ‌نگاران در مورد داوینچی هم‌خوانی دارد. در مجموعه «لئوناردو»، این شخصیت را همجنسگرا نشان داده‌اند. دانشگاهیان نیز هم‌اکنون بر این نظر توافق دارند.

موضوع گرایش جنسی داوینچی از دهه‌ها پیش محل بحث و گفت‌وگو بوده است و تاریخ‌نگاران، هنرمندان، و حتی زیگموند فروید در مورد زندگی جنسی او نظریه پرداخته‌اند.

کندیس راولینگز از انتشارات دانشگاه آکسفورد، می‌گوید: «نمی‌توان با قطعیت پی به گرایش جنسی لئوناردو برد»، اما نظر «دانشگاهیان» در این مورد در طیفی از پاسخ‌های «شاید» تا «به احتمال زیاد» قرار می‌گیرد.

یکی از نشانه‌های متقن در زندگی جنسی این هنرمند، در سال ۱۴۶۷ بود که سر و کارش با دادگاه افتاد. داوینچی ۲۴ ساله رسماً متهم به رابطه جنسی (لواط) با یک کارگر جنسی ۱۷ ساله شد. البته نتیجه این دادرسی مشخص نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فروید در سال ۱۹۱۰ در جستاری جنجالی با عنوان «لئوناردو داوینچی و خاطره‌ای از کودکی‌اش»، ضمن تحلیل روان این هنرمند، نظریه همجنسگرا ولی مجرد بودن او را مطرح می‌کند.

جاناتان جونز، منتقد هنری گاردین، نوشته است که داوینچی «تقریباً به قطع و یقین همجنسگرا» بود، اما تأکید دارد که تمرکز خلاقیت هنری او در تمام طول عمر بر زنان بوده است.

در زندگی‌نامه‌ای که اخیراً والتر ایساکسون در مورد داوینچی نوشته است، نیز آمده است که او احتمالاً همجنسگرا بوده است.

الیزابت ابوت، تاریخ‌نگار کانادایی،  در کتابی با عنوان «تاریخ تجرد» نیز با این نظریه موافق است و می‌نویسد که داوینچی احتمالاً پس از آن پرونده لواط، بیشتر عمر مجرد مانده است.

اما برخی تاریخ‌نگاران مانند سرج برَملی، فرضیه‌ تجرد داوینچی را رد کرده‌اند.

طبق نظر بسیاری از تاریخ‌نگاران، داوینچی عاشق شاگرد سالیانش، جیاکومو کپروتی معروف به «سالای» («شیطان کوچولو»)، بوده است.

سالای حدود دو دهه با داوینچی زندگی کرد و می‌گویند مدل برخی از مشهورترین آثار هنری وی بوده است. نقش او را در این مجموعه تلویزیونی کارلوس کوواس بازی می‌کند.

در سال ۲۰۱۶ تاریخ‌نگاری به نام سیلوانو وینچتی نظریه‌ای مطرح کرد مبنی بر آن که مونا لیزا در واقع ترکیبی از دو مدل زن و مرد (زنی فلورانسی به نام لیزا و سالای) بوده است.

مارتین کمپ، استاد ارشد هنر دانشگاه آکسفورد، این ادعاها را که بر اساس تصویربرداری فروسرخ از آن نقاشی معروف مطرح شده بود، به چالش کشید.

اولین قسمت مجموعه لئوناردو روز ۱۶ آوریل از آمازون پرایم ویدیو پخش شد.

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر