مشاور امنیت ملی آمریکا: نمی‌توان آینده افغانستان را تضمین کرد 

جیک سالیوان می‌گوید نه او و نه هیچ‌کس دیگر نمی‌تواند آینده افغانستان را تضمین کند

مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید حتی اگر هرج و مرج در افغانستان دوباره حاکم شود، آمریکا قصد ندارد نیرو بفرستد-NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، احتمال اعزام دوباره نیرو به افغانستان در شرایط وخیم‌تر شدن اوضاع را رد کرد و گفته است که او یا هیچ‌کس دیگر نمی‌تواند آینده این کشور را تضمین کند. 

سالیوان یکشنبه شب در پاسخ به مجری تلویزیون فاکس‌نیوز که در مورد امکان بازگشت افغانستان به هرج‌ومرجی شبیه عراق و رشد گروه داعش پس از خروج نظامیان آمریکایی در اوایل دهه گذشته پرسید، توضیح داد: «من نمی‌توانم تضمین کنم که در داخل افغانستان چه اتفاقی خواهد افتاد. هیچ‌کسی نمی‌تواند.» 

آمریکا تصمیم گرفته است که تمام نیروهایش در افغانستان را تا ۱۱ سپتامبر خارج کند. عقب‌نشینی نیروها از موارد مهم توافقنامه صلح دوحه بین ایالات متحده آمریکا و طالبان است. بر مبنای این توافقنامه طالبان متعهد می‌شود که رابطه خود با القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی را قطع و وارد گفت‌وگوهای سازنده صلح با دولت افغانستان شود. 

جیک سالیوان توضیح داد که آمریکا هرچه در توان داشت مانند تامین منابع برای دولت افغانستان و آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی این کشور انجام داد و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، قصد ندارد دوباره به افغانستان نیرو بفرستد. 

او گفت: «اکنون زمان آن رسیده که نیروهای آمریکایی به کشورشان بازگردند و مردم افغانستان برای دفاع از کشورشان گام بردارند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشاور امنیت ملی کاخ سفید اما تاکید کرده است که آمریکا از این پس بر تهدید‌های تروریستی که از افغانستان برمی‌خیزند متمرکز خواهد بود. 

با این حال، آمریکا آخرین تلاش‌ها را برای برگزاری نشست صلح طالبان با دولت افغانستان در استانبول به کار بسته است. 

انتظار می‌رود نشست ۱۰ روزه زیر نظر سازمان ملل متحد و میزبانی ترکیه در ۲۴ آوریل با حضور نمایندگان ارشد طالبان و رهبران سیاسی افغانستان برگزار شود تا نقشه راه سیاسی این کشور را ترسیم کند. آتش‌بس و توافق پایدار صلح از موضوعات مهم این نشست خواهد بود. 

طالبان هشدار داده است تا زمانی که تمام نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج نشوند، در هیچ نشست صلحی شرکت نخواهد کرد. اما تلاش‌ها برای تغییر نظر طالبان جریان دارد. 

در همین حال اشرف غنی، رئیس جمهور کشور، در سخنرانی هر نوع فروپاشی نظام را رد کرده و می‌گوید لحظه تصمیم‌گیری فرارسیده است.

او گفت: «کسانی که امتیاز می‌خواهند خانه بنشینند. کسانی که ترس دارند بیرون تشریف ببرند، ملت ما متاثر نمی‌شود. اگر چند نفر می‌خواهد از این جا بیرون برود و خوشگذرانی کنند، بروند. روز تصمیم است. کسانیکه از جمهوریت حمایت می‌کنند، در صف واحد جمهوریت قرار دارند و به قوت سر حرف‌شان که جمهوری اسلامی افغانستان است، ایستاده‌اند.»

بیشتر از جهان