زنان افغان خواهان مشارکت فعال در نشست استانبول هستند

شبکه زنان افغان بیش از ۱۰۰ زن را گردهم آورده تا چالش‌های عمده روند صلح را بررسی کنند 

فعالان حقوق زن بر حفظ دستاوردها و حقوق خود تاکید می‌کنند-شبکه زنان افغان

بیش از ۱۰۰ زن افغان که قرار بود در حاشیه نشست استانبول در این شهر گردهمایی کنند، کنفرانس همبستگی زنان افغان برای صلح فراگیر را در کابل برگزار و بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی مذاکرات صلح را بررسی کرده‌اند. نشست استانبول که قرار بود در ۱۶ آوریل برگزار شود حالا به ۲۴ آوریل موکول شده است. 

موضوع اصلی بحث در کنفرانس «همبستگی زنان افغان برای صلح فراگیر» حمایت از حقوق زنان و دختران و تضمین تامین حقوق شهروندی تمام مردم افغانستان است. 

یکی از شرکت‌کنندگان این نشست که زنان استان‌های مختلف افغانستان را گردهم آورده است، گفت: «اسلام به ما حقوق فعالیت، آموزش و استقلال اقتصادی را می‌دهد. این حقوق در قانون اساسی گنجانیده شده است. ما می‌توانیم و اطمینان خواهیم داد که برای حفاظت از این حقوق صدای خود را بلند کنیم و خود را از حفظ دستاوردهای دو دهه اخیر مردم افغانستان در توافقات صلح مطمئن سازیم.» 

این کنفرانس با اشاره به تصمیم جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، مبنی بر خروج تمامی نیروهای نظامی آمریکا تا ۱۱ سپتامبر سال جاری از افغانستان، از جامعه بین‌المللی خواست که در حمایت و پیشبرد روند صلح، کنار مردم افغانستان باشند.

‌ آنها همچنین از جامعه بین‌المللی خواستند تا شیوه‌ای برای نظارت از روند صلح و اجرای توافقات آن در نظر گیرند و به مردم افغانستان در باره ضمانت اجرایی آن اطمینان دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماری اکرمی، از فعالان  حقوق زنان، در این نشست تاکید کرده است: «زنان افغان بخشی از جنگ نبوده‌اند، اما ما می‌توانیم صلح را تامین کنیم. از نظر تاریخی، زنان افغان مهارت بالایی در حل اختلافات در خانواده‌های خود و بین قبایل و در جامعه به گونه گسترده دارند. اما فرصت‌های بسیار کمی برای زنان برای ایفای این نقش به طور رسمی وجود دارد. حالا زمانش فرا رسیده و زنان از همه بخش‌های اجتماع گردهم آمده‌اند تا نقش زنان را به عنوان شهروندان مسئول برای ایجاد صلح و وحدت برای کشور و آینده ما ایفا کنند.» 

از میان این زنان تعدادی به ترکیه سفر خواهند کرد و نتایج این نشست را به کنفرانس استانبول ارائه خواهند داد.

زنان شرکت‌کننده در این فهرست پیشنهادهای عمده‌شان را چنین بیان می‌کنند: «آتش‌بس عمومی و فراگیر در اولویت بحث‌ها قرار گیرد، مشارکت مردم افغانستان به خصوص زنان  در نشست استانبول و مراحل بعدی پروسه صلح افغانستان تضمین شود و به زخم‌های قربانیان جنگ التیام‌ ببخشند.» 

گفت‌وگوهای صلح با طالبان که سابقه سرکوب و خشونت دارد، بسیاری را از جمله زنان نگران کرده است. هرچند طرفداران طالبان تاکید دارند که این گروه از گذشته پیشمان است و تغییر کرده، اما انتشار ویدیوها و مصاحبه‌های رهبران شورشیان نشان می‌دهد که اندک تغییری در روش و اندیشه این گروه به وجود آمده است. 

این نشست از سوی شبکه زنان افغان که یک نهاد غیرانتفاعی است و در سال ۱۹۹۵ تاسیس شد، برگزار شده است.