رمزگشایی از ماجرای گربه ماهی‌های تلف شده در جاسک

«اینها ماهی‌های صیادانی است که در دریا گرفتار طوفان شده‌ و صیدهای خود را رها کرده‌اند»

علت مرگ گربه ماهی‌ها در ساحل جاسک مشخص شد- عکس از فارس

سواحل جاسک در جنوب ایران روز چهارشنبه گذشته بار دیگر شاهد تعداد زیادی گربه‌ماهی تلف شده در وسعت و حجم بیشتری بود. ۱۲ روز پیش از آن هم همین منطقه شاهد اتفاق مشابهی بود. فرماندار جاسک این وقایع را تراژدی، بسیار دردناک و غیرطبیعی خوانده است.

دلیل تلف شدن این ماهی‌ها هنوز به طور دقیق و قطعی مشخص نیست، اما خبرگزاری فارس روز جمعه از قول مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان دامپزشکی ایران نوشت، چون این ماهی‌ها همه از یک نوع هستند نظریه بیماری منتفی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش فارس، کامبیز رخشانی مهر «با احتمال بسیار زیاد و نزدیک به یقین» معتقد است که اینها ماهی‌های صیادانی است که در دریا گرفتار طوفان و موج شده‌اند و صیدهای خود را رها کرده و آب و طوفان، ماهی‌های بی‌جان را به ساحل آورده است.

وی در تقویت این استدلال خود می‌گوید فساد در برخی از این ماهی‌ها شروع شده بود که نشان می‌دهد قبلا صید شده بودند. اداره‌کل محیط زیست استان هرمزگان نیز روز چهارشنبه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که دو روز از مرگ این گربه‌ماهی‌ها گذشته است.

این مقام سازمان دامپزشکی ایران افزود: در عین حال نمونه برداری های از این ماهیان مرده انجام شده که اگر بیماری دلیل این اتفاق بوده باشد مشخص شود، اما احتمال آن «واقعا واقعا کم» است و مسئله رها شدن صید توسط صیادان تقریبا قطعی است.

رئیس اداره محیط زیست و رئیس اداره شیلات جاسک  پیشتر از محل و لاشه گربه‌ماهی‌ها بازدید کرده‌اند، ولی نتیجه خاصی از علت مرگ ماهی‌ها هنوز اعلام نشده است. تکرار این حادثه در کمتر از دو هفته، موجی از نگرانی میان حامیان محیط زیست ایجاد کرده است.

بیشتر از جهان