بازی برای صفر در لیگ قهرمانان آسیا

باشگاه‌های ایرانی به درآمدهای خود دسترسی ندارند

پرسپولیس از فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا به درآمدی که  به بیش از ۶۰ میلیارد می‌رسد، دسترسی ندارد-عکس: رسانه رسمی باشگاه پرسپولیس

پرسپولیس، نایب‌قهرمان فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا، هنوز پاداش ۲.۸ میلیون دلاری خود را از ای‌اف‌سی دریافت نکرده است و اگر قهرمان فصل جدید لیگ قهرمانان شود بازهم احتمالا پاداشی بیش از ۵.۵ میلیون دلار به حسابش واریز نمی‌شود. این یعنی بازی برای صفر.

پرسپولیس به دلیل موفقیت‌های بیشترش در سالیان اخیر بهترین مثال است برای این که بدانیم باشگاه‌ها در ورزش ایران چه فرصت‌های اقتصادی را در دوران تحریم‌های بانکی از دست می‌دهند. جایزه فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا به مبلغ بیش از ۵.۵ میلیون دلار تعیین شده است. باشگاه استقلال نیز در فصل گذشته لیگ قهرمانان درآمد ۳۰۰ هزار دلاری خود را هنوز دریافت نکرده است و مسیر شفافی برای پرداخت توسط ای‌اف‌سی وجود ندارد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا در مقررات پرداخت پاداش‌ها تاکید کرده است که هرگونه پرداخت مالی از سوی این نهاد که طبق آیین‌نامه باشد، از قوانین، مقررات و تحریم‌های بین‌المللی تبعیت می‌کند. در ضمن دو تیم فینالیست باید ۵ درصد از پاداش خود را به نهاد خیریه ای‌اف‌سی پرداخت کنند. اشار‌ه واضح به تحریم‌های بانکی مانع می‌شود تا تیم‌های ایرانی بتوانند به پرداخت نشدن پاداش‌های خود اعتراض کنند، اگرچه طبق عادت در ورزش ایران چنین مشکلاتی به عنوان کارشکنی نهاد ورزشی بین‌المللی مطرح می‌شود.

پرسپولیس از فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا به درآمدی که پس از کسر هدیه به خیریه به بیش از ۶۰ میلیارد می‌رسد، دسترسی ندارد. پرسپولیس اگر می‌توانست این پاداش را دریافت کند، در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا با خرید بازیکنان باکیفیت‌تر به تیم قدرتمند‌تری برای قهرمانی و دریافت پاداشی حدود دو برابر فصل گذشته تبدیل می‌شد. رقمی بیش از ۶۰ میلیارد تومان با توجه به هزینه‌های باشگاهی مثل پرسپولیس در فوتبال ایران حدود دو‌سوم هزینه‌های یک فصل است. اما بدون دریافت پاداش‌ها انگیزه‌های باشگاه برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا کاهش می‌یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باشگاه‌های ایرانی در بسیاری از موارد فقط می‌توانند با مطالبات خود در ای‌اف‌سی یا فیفا بخشی از بدهی‌های خارجی خود را پرداخت کنند و مسیر بانکی برای واریز این مبالغ به حساب رسمی باشگاه وجود ندارد. استقلال و پرسپولیس در چند سال اخیر با همکاری فیفا و ای‌اف‌سی چند بار بدهی به بازیکنان و مربیان خارجی را توسط درآمدهای مسدود‌شده خود پرداخت کرده‌اند.

با مرور مقررات مالی لیگ قهرمانان آسیا می‌توانیم شانس درآمدزایی را برای باشگاه‌های ایرانی حدس بزنیم، درآمدی که البته مشخص نیست در آینده با چه روشی به باشگاه‌های ایرانی قابل پرداخت است.

کنفدراسیون فوتبال آسیا بابت هزینه سفر و اقامت تیم‌ها، کمک‌هزینه‌ای پرداخت می‌کند. در فصل‌ جدید لیگ قهرمانان با برگزاری متمرکز در یک کشور، نحوه محاسبه این کمک‌ها تغییر کرده است. برای مرحله اول و دوم پلی‌آف هر کدام ۳۰ هزار دلار، مرحله گروهی، یک‌هشتم، یک‌چهارم و نیمه‌نهایی ۴۵ هزار دلار و فینال ۹۰ هزار دلار پاداش پرداخت می‌شود. تیمی که به فینال برسد، کمک ۳۳۰ هزار دلاری برای مسافرت و اقامت دریافت می‌کند. هر تیم در لیگ قهرمانان با پیروزی در بازی‌های مرحله گروهی ۵۰ هزار دلار و با تساوی ۱۰ هزار دلار جایزه می‌گیرد. تیمی که در تمام بازی‌ها تا فینال به پیروزی برسد، ۸۰۰ هزار دلار درآمد کسب می‌کند. پاداش تیم‌ها برای صعود به مرحله یک‌هشتم نهایی ۱۰۰ هزار دلار، صعود به یک‌چهارم نهایی ۱۵۰ هزار دلار و صعود به نیمه‌نهایی ۲۵۰ هزار دلار است. تیم‌های فینال جوایز ۲ و ۴ میلیون دلاری را به دست می‌آورند. تیم قهرمان ۴.۵ میلیون دلار پاداش مشارکت می‌گیرد و در صورت پیروزی بر همه حریفان، ۸۰۰ هزار دلار به عنوان پاداش پیروزی‌ها و ۳۳۰ هزار دلار کمک‌هزینه سفر دریافت می‌کند تا درآمدش به بیش از ۵.۵ میلیون دلار برسد، رقمی که می‌تواند یک باشگاه را برای شرکت در جام جهانی باشگاه‌ها آماده کند.

قهرمانی آسیا برای یک باشگاه ایرانی فقط رسیدن به رویایی نیست که در ۳ دهه اخیر تجربه نکرده‌ایم، بلکه به دریافت پاداشی منجر می‌شود که می‌تواند مسیر مالی یک باشگاه ایرانی را تغییر دهد. اما از یاد نبریم که برای باشگاه‌های ایرانی این درآمدها قابل دریافت نیستند.

در حالی که به جام جهانی قطر نزدیک شده‌ایم اما باشگاه‌های ایرانی هنوز درآمد حاصل از حضور بازیکنان خود در جام جهانی ۲۰۱۸ را دریافت نکرده‌اند. فیفا بابت حضور بازیکنان در جام جهانی به باشگاه‌ها پاداش می‌دهد اما باشگاه‌های ایرانی که نمی‌توانند از مسیر شفاف بانکی درآمد خود را دریافت کنند، از محل آن درآمد فقط گاهی بدهی‌های خود به بازیکنان و مربیان خارجی را پس از شکایت آنها به فیفا، پرداخت می‌کنند. این روند مالی تسلط باشگاه‌ها در برنامه‌ریزی برای درآمدها را از بین برده است.

بیشتر از فوتبال