مذاکرات برجام زیر سایه انفجار نطنز و تحریم‌های اتحادیه اروپا

عراقچی از کشورهای اروپایی به دلیل اعمال تحریم‌های تازه حقوق بشری انتقاد کرد

نماینده ایران در مذاکرات هسته‌ای وین، از کشورهای اروپایی به دلیل محکوم نکردن انفجار در تأسیسات غنی‌سازی نطنز و نیز اعمال تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی انتقاد کرد.

به گزارش ایرنا، عباس عراقچی در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام، روز پنجشنبه گفت: «انتظار ما این است که کشورهای مقابل این حادثه را محکوم کنند... غیر از روسیه و چین، کشورهای اروپایی نه تنها این کار را انجام ندادند، حتی در حوزه تحریم هم افرادی را به فهرست خود اضافه کردند و همین باعث شد که حسن نیت اروپایی‌ها از طرف ما به شدت زیر سئوال رفت».

اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۲ آوریل، اعلام کرد که هشت مقام ایرانی از جمله شش فرمانده ارشد نظامی و دو مقام امنیتی و همچنین سه زندان ایران را مورد تحریم قرار داده است.

به گزارش رویترز این هشت مقام ایرانی و سه زندان به دلیل برخورد خشونت آمیز با اعتراضات آبان ۱۳۹۸ مورد تحریم قرار گرفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای عراقچی افزود: «همه کشورها توافق داشتند که ما الان باید وارد کار جدی و عملی شویم و مجموعه تحریم‌هایی که آمریکا باید بردارد و اقداماتی که ایران باید انجام دهد به طور دقیق لیست شده و مشخص شود و توافق هرچه سریع‌تر انجام شود.»

میخائیل اولیانوف، سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توییتی نوشت که برداشت کلی او از نشست امروز «مثبت» بوده و جلسات غیررسمی در اشکال مختلف از جمله جلسات کارگروه‌های فنی ادامه خواهد داشت.

همزمان، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز پنجشنبه در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: «جدیت تعهد ایران در پیگیری دیپلماسی در سه سالی که ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد، مورد آزمون قرار گرفت. ایران - با باقی ماندن در توافق - این آزمون را با موفقیت قطعی گذراند.» او اضافه کرد: «دولت بایدن اما صرفا تعهد خود را به فشار حداکثری ترامپ نشان داده است.»