«در وین هیچ‌ مذاکره مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا انجام نمی‌شود»

کاخ سفید از ادامه گفت‌وگوهای غیرمستقیم دیپلماتیک ایران و آمریکا در نشست پنج‌شنبه وین خبر داده بود

ایران اعلام کرد روز پنج‌شنبه نشست‌های کارشناسی در دو حوزه «رفع تحریم‌ها» و «موضوعات هسته‌ای» برگزار می‌شود- تصویر از وب‌سایت وزارت امور خارجه ایران 

یک روز پس از آن‌که کاخ سفید از ادامه مذاکرات غیرمستقیم با تهران در وین خبر داد، وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد هیأت مذاکره‌کننده ایرانی «هیچ‌گونه مذاکره مستقیم یا غیرمستقیم» با آمریکا نخواهد داشت. 

وزارت امور خارجه ایران روز پنج‌شنبه، ۲۶ فروردین‌ماه، در اطلاعیه‌ای از برگزاری نشست حضوری کمیسیون مشترک برجام در وین در بعدازظهر همان روز خبر داد و افزود: «در هیچ‌یک از نشست‌های کمیسیون مشترک یا نشست‌های کارشناسی مرتبط، نماینده‌ای از آمریکا مشارکت نداشته و هیچ‌گونه مذاکره مستقیم یا غیرمستقیمی‌ با آمریکا در دستورکار هیأت مذاکره‌کننده کشورمان قرار ندارد.»

جن ساکی، سخنگوی رئیس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه از ادامه گفت‌وگوهای غیرمستقیم دیپلماتیک میان ایران و آمریکا در چارچوب مذاکرات احیای برجام در وین خبر داده و افزوده بود: «مذاکرات ما همچنان به‌صورت غیرمستقیم ادامه خواهد داشت اما هنوز احساس می‌کنیم این مذاکرات یک گام رو به جلو است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده است که در گفت‌وگوهای روز پنج‌شنبه در وین، نشست‌های کارشناسی در دو حوزه «رفع تحریم‌ها» و «موضوعات هسته‌ای»برگزار می‌شود. با وجود آن‌که کشور اعمال‌کننده تحریم‌ها بر ایران، ایالات متحده آمریکاست، در این اطلاعیه آمده است که مذاکرات صرفا در چارچوب برجام و با شرکت نمایندگان ایران و ۱+۴ برگزار می‌شود. 

براساس این اطلاعیه، در گفت‌وگوهای وین عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، ریاست هیأت ایرانی را برعهده دارد و نمایندگانی از بانک مرکزی، وزارت نفت و سازمان انرژی اتمی نیز حضور خواهند داشت.

نشست‌های کمیسیون مشترک برجام که در راستای احیای این توافق از هفته گذشته آغاز شد، قرار بود چهارشنبه ادامه پیدا کند، اما به تعویق افتادن آن به‌دلیل آنچه ابتلای یکی از اعضای هیأت اروپایی به کرونا اعلام شد، موجب گمانه‌زنی‌هایی شد مبنی‌بر این‌که شاید انفجار در تأسیسات نطنز و اعلام آغاز غنی‌سازی ۶۰درصدی در ایران، روند مذاکرات جاری را به بن‌بست بکشاند. 

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، گفته است که اعلام آغاز غنی‌سازی۶۰درصدی در این زمان، جدی بودن ایران در مذاکرات جاری را زیر سؤال می‌برد.