آزار و تهدید خانواده‌های جان‌باختگان سقوط هواپیمای اوکراینی در کانادا

سازمان اطلاعات امنیت کانادا: «گزارش‌های موثق» از دست داشتن افراد مرتبط با «عوامل جمهوری اسلامی ایران» در این  آزار و تهدیدها وجود دارد

مراسم سالگرد جانباختگان سرنگونی پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین در شهر تورنتوی کانادا- Cole Burston / AFP

سازمان اطلاعات امنیت کانادا با اشاره به افزایش بی‌سابقه جاسوسی و مداخله خارجی در آن کشور در سال ۲۰۲۰، آزار و اذیت و تهدید خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی ساکن کشور کانادا را در زمره این موارد دانست.

بامداد ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸ (هشتم ژانویه سال ۲۰۲۰) پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین، دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه، با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران در نزدیکی شهر تهران سرنگون شد و ۱۷۶ سرنشین آن همگی کشته شدند. از میان کشته‌شدگان، ۵۵ نفر شهروند کانادا بودند و ۳۰ نفر نیز اقامت دائمی آن کشور را داشتند و خانواده‌های بسیاری از آنان در آن کشور زندگی می‌کنند.

در گزارش سالانه سازمان اطلاعات امنیت کانادا که روز دوشنبه، ۲۳ فروردین‌ماه، منتشر شد، با اشاره به افزایش بی‌سابقه میزان جاسوسی و مداخله خارجی در کانادا در سال ۲۰۲۰ و رسیدن آن به سطحی که «از زمان جنگ سرد تاکنون مشاهده نشده بود»، حکومت‌های روسیه و چین مهم‌ترین دغدغه‌های امنیت ملی آن کشور معرفی شده‌اند، اما در یک مورد خاص به حکومت جمهوری اسلامی ایران نیز اشاره شده است.  

سازمان اطلاعات امنیت کانادا در این گزارش اعلام کرده است گزارش‌های «موثقی» در دست دارد از این‌که «افراد مرتبط با عوامل جمهوری اسلامی ایران»، به آزار و اذیت و تهدید چندین نفر از بستگان جان‌باختگان پرواز شماره ۷۵۲ که در کانادا زندگی می‌کنند، اقدام کرده‌اند. بنابر این گزارش، این اقدام، می‌تواند نوعی دخالت خارجی محسوب شود.

در این گزارش آمده است: «وقتی گروه‌های اجتماعی در کانادا مورد آزار و اذیت، اعمال فشار یا تهدید حکومت‌های خارجی قرار می‌گیرند، این حکومت‌ها یا به‌دنبال جلب حمایت از خودند و یا درپی ساکت کردن انتقادها از سیاست‌هایشان و این اقدام‌ها تهدیدی است برای حاکمیت کانادا و امنیت شهروندان این کشور.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان اطلاعات امنیت کانادا همچنین در گزارش خود به این موضوع اشاره کرده است که هرچند دخالت‌های خارجی نمایندگان دولت متخاصم و عوامل آن‌ها اغلب در قالب تعامل انسانی رخ می‌دهد، اقدام‌های کنترل‌کننده و اعمال فشار نهادهای خارجی بر افزاد در رسانه‌های اجتماعی آنلاین مختلف نیز «به‌شدت نگران‌کننده است». 

پیش از این برخی از اعضای خانواده‌‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی از تهدیدهایی در فضای مجازی خبر داده بودند که آن‌ها را از انتقاد به حکومت جمهوری اسلامی ایران و درخواست واکنش‌های بین‌المللی به موضوع سرنگونی هواپیما منع می‌کرد. 

حامد اسماعیلیون،‌ نویسنده ساکن تورنتوی کانادا که همسر و فرزندش را در سرنگونی این هواپیما از دست داده است، در آبان‌ماه ۱۳۹۹ از دریافت پیام‌هایی مبنی‌بر «تهدید به مرگ» خبر داده بود.

آنی‌یس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل برای قتل‌های فراقانونی، نیز در گزارش خود درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی که اسفندماه ۱۳۹۹ منتشر شد، به تهدید و آزار و اذیت خانواده‌های جان‌باختگان اشاره کرده بود.