زولبیا و بامیه، رویای دست‌نیافتنی یارانه‌بگیران روزه‌دار

با یارانه نقدی امسال، فقط یک شانه تخم مرغ یا یک کیلو حلیم می‌توان خرید

سفره یارانه‌بگیران در ایران هر سال کوچک‌تر می‌شود – عکس از شبکه‌های اجتماعی

نخستین یارانه نقدی یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی، سال ۱۴۰۰ ساعت ۲۴ شب نوزدهم فروردین به حساب سرپرستان خانوار‌ها واریز شد. 

روز چهارشنبه در ایران روز اول ماه رمضان اعلام شده ‌است. اما با یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی چگونه می‌توان به استقبال ماه رمضان رفت؟ برای سفره افطار و سحری ماه رمضان چه چیزهایی می‌توان خرید؟ هرچند، ماه رمضان است و زولبیا و بامیه آن و آش شله قلمکارش، ولی کلاً یک سفره سنتی در ماه رمضان در یک خانواده متوسط ایرانی، چند ظرف خوراک و خوراکی مهم دارد: حلیم یا آش، یا هر دو، خرما، و زولبیا و بامیه.

با بررسی قیمت‌های مصوب برخی اقلام خوراکی می‌توان حدس زد که رمضان امسال ممکن است به کام خیلی از روزه‌داران شیرین نشود و  با یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی، تنها بتوان یکی از چند کالای مورد نیاز سفره ماه رمضان را خرید. به نظر می‌رسد که زولبیا و بامیه در این فهرست جا نمی‌گیرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به اعلام رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی و کافه‌قنادی تهران، نرخ مصوب یک کیلو زولبیا و بامیه در ماه رمضان  ۴۸هزارتومان است. شیرینی‌های پرمصرف و دارای قیمت مصوب دیگر، از جمله  شیرینی تر هرکیلو ۶۰ هزارتومان، پاپیونی، زبان، و گل محمدی ۵۰ هزارتومان، و کیک یزدی نیز ۳۹ هزارتومان است.  

رئیس اتحادیه کباب و حلیم تهران نیز قیمت هرکیلو حلیم با دارچین و شکر (یعنی مخلفات عادی روی آن) را ۴۵هزار تومان، و حلیم ساده را ۴۱ هزار تومان اعلام کرده است.

نرخ مصوب هر کیلو آش شله‌قلمکار با مخلفات روی آن نیز ۴۵ هزار تومان، و هرکیلو آش شله قلمکار ساده ۴۱هزار تومان است. 

هر کیلو آش رشته با مخلفات با نرخ مصوب، ۴۳ هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت هر کیلو آش رشته ساده بدون مخلفات روی آن هم ۴۰ هزار تومان اعلام شده است. 

با یارانه دولتی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی در ماه رمضان تنها می‌توان یک شانه تخم مرغ خرید یا یک کیلو آش یا یک کیلو حلیم.

درواقع، شهروندان ایرانی با یارانه یک ماه خود حتی نمی‌توانند یک کیلو زولبیا و بامیه به نرخ مصوب دولتی آن بخرند.

بنا به اعلام انجمن ملی خرمای ایران، هر کیلوگرم خرمای مضافتی به قیمت ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان، و هر کیلوگرم خرمای کبکاب ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان عرضه می‌شود.

کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی نیز اعلام کرده است که قیمت مصوب مرغ در کل کشور کیلویی ۲۴هزارو۹۰۰ تومان است.  با رشد قیمت کالاهای اساسی در یک سال اخیر و افزایش تورم، قدرت خرید مردم در ایران بسیار کمتر از قبل شده است و به نظر می‌رسد سفره‌های سحری و افطاری امسال خالی‌تر از سال‌های قبل چیده شود و برخی اقلام خوراکی در این سفره شاید تنها یک بار در طول این ماه، در شبی که روضه‌داران مراسم مذهبی خود را اجرا می‌کنند، سر از سفره‌های درآورد.

بیشتر از زندگی