حمایت سئول از گفت‌وگوهای چندجانبه برجام

معاون اول رئیس جمهوری در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر کره خواستار آزادسازی سریع‌ پول‌های ایران شد

 قالیباف در دیدار با چونگ: اگر سفیر کره در بازار تهران از مردم سوال کند، می‌فهمید ذهنیت مردم نسبت به شما منفی است- تصویر از خبرگزاری مجلس شورای اسلامی

چونگ سیه-کیون، نخست‌وزیر کره جنوبی، در سفر سه‌روزه‌اش به تهران، اعلام کرد که سئول از گفت‌وگوهای طرف‌های مربوطه درمورد توافق هسته‌ای ایران حمایت می‌کند. او همچنین گفت که دولت کره جنوبی به همکاری با ایران و کشورهای مختلف برای حل‌و‌فصل مسأله دارایی‌های مسدودشده ایران در آن کشور ادامه خواهد داد.

نخست‌وزیر کره جنوبی بعدازظهر یکشنبه، ۲۲ فروردین‌ماه، وارد تهران شد و مورد استقبال محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ایران قرار گرفت؛ اما مراسم استقبال رسمی ساعتی پس از آن، با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران، در مجموعه سعدآباد تهران انجام شد.

پیش‌تر هدف از سفر نخست‌وزیر جمهوری کره به ایران، گفت‌وگو درمورد روابط دوجانبه و مسائلی ازجمله دارایی مسدودشده ایران در کره جنوبی اعلام شده بود.

در نشست خبری مشترکی که پس از دیدار و گفت‌وگوی جهانگیری و چونگ برگزار شد، معاون اول رئیس جمهوری ایران تحریم‌های آمریکا را عامل رکود مناسبات و کاهش شدید روابط تجاری میان دو کشور دانست و گفت: «از دولت کره می‌خواهیم در اسرع وقت منابع ارزی ایران را آزاد و مشکلات سال‌های اخیر را با اقدامات عملی جبران کند.»

جمهوری اسلامی ایران ماه‌هاست که برای آزادسازی پول‌های مسدودشده خود در کشور کره جنوبی تلاش می‌کند؛ اما از آن‌جا که این پول‌ها براساس تحریم‌های ایالات متحده مسدود شده‌اند، آمریکا باید مجوز آزادسازی پول‌ها را به کره جنوبی بدهد. پیش‌تر مقام‌های ایران چندین‌بار از توافق با کره جنوبی برای آزادسازی این پول‌ها خبر دادند، اما بعدتر اعلام شد که کره جنوبی همچنان درحال رایزنی با آمریکاست و هنوز هیچ سهمی از ۷میلیارد دلار مسدودشده ایران در آن‌ کشور، آزاد نشده است.

نخست‌وزیرکره جنوبی نیز در این نشست خبری گفت که دولت کره از گفت‌وگوهای سازنده بین طرف‌های دخیل در برجام به‌طور همه‌جانبه حمایت می‌کند و به همکاری با ایران و کشورهای مختلف برای حل‌وفصل مسأله دارایی‌های ایران در کره ادامه خواهد داد.

او افزود که سئول «برای حل‌وفصل این مسأله» باید همکاری با کشورهای مرتبط، از جمله ایران، را افزایش دهد.

یونهاپ، خبرگزاری رسمی کره جنوبی، سخنان چونگ را به‌معنای تعهد دولت کره جنوبی برای حل‌وفصل آزادسازی دارایی‌های ایران از طریق حمایت از روند بازگشت به توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌های ایران دانسته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چونگ که رسانه‌های کره جنوبی از او به‌عنوان یکی‌از نامزدهای آینده ریاست‌جمهوری آن کشور نام می‌برند، سفر خود به تهران را نشان‌دهنده اراده کره جنوبی برای «توسعه آینده‌نگری دوجانبه» دانست و اعلام کرد که از جهانگیری برای سفر به کره جنوبی دعوت کرده است.

نخست‌وزیر کره جنوبی روز دوشنبه با علی لاریجانی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی، و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

قالیباف در دیدار با چونگ، با اشاره به تنزل سطح روابط اقتصادی میان دو کشور نسبت به گذشته، گفته است: «اگر سفیر شما در بازار تهران از مردم سؤال کند که رفتار کره جنوبی از سال ۲۰۱۸ تاکنون چطور بوده، متوجه می‌شود که این رفتار اصلا قابل قبول نیست و ذهنیت مردم نسبت به شما منفی است.»

پیش‌تر خبرهایی از احتمال دیدار چونگ با حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز منتشر شده بود، اما خبرگزاری ایرنا روز سه‌شنبه اعلام کرد برنامه‌ای برای چنین دیداری وجود ندارد، اما نخست‌وزیر جمهوری کره دیداری نیز با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران خواهد داشت. 

در برنامه سفر چونگ، پیش از بازگشتش در روز سه‌شنبه، ملاقات با مقام‌های شرکت‌های تجاری کره‌ای فعال در ایران، ازجمله سامسونگ‌الکترونیکز و گروه اس‌کی (فعال در حوزه‌های مختلفی ازجمله انرژی، مخابرات، ساخت‌وساز، حمل‌ونقل و خدمات اینترنتی) نیز در نظر گرفته شده است.

سفر چونگ سیه-کیون که نخستین سفر یک نخست‌وزیر کره‌جنوبی به ایران در طول ۴۴ سال گذشته است، دو روز پس از آزادی نفتکش آن کشور که بیش از سه‌ماه در توقیف ایران بود، انجام شد.