ایران نفتکش کره جنوبی و خدمه‌اش را آزاد کرد

آزادی نفتکش در حالی انجام می‌شود که مذاکرات وین در جریان است و زمزمه آزادی اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی به گوش می‌رسد

نفتکش کره جنوبی و ۲۰ خدمه‌اش ۱۵ دی ۱۳۹۸ در آب‌های خلیج فارس توقیف شد-عکس از نفت‌آنلاین

وزارت امور خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران روز جمعه نفتکش این کشور و خدمه‌اش را آزاد کرده است.

این کشتی در حالی آزاد شده که نشست وین برای بازگشت ایران و آمریکا به برجام در جریان است و زمزمه‌هایی مبنی بر آزادی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی به گوش می‌رسد.

سپاه پاسداران ۱۵ دی‌ماه ۹۹، این نفتکش و ۲۰ خدمه‌اش را به اتهام «آلودگی زیست‌محیطی» در خلیج فارس توقیف کرده بود. اما ناظران بین‌المللی بر این باورند که دلیل اصلی توقیف کشتی کره جنوبی پول‌های مسدود شده ایران در این کشور است. البته ایران ارتباط بین این دو موضوع را رد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیانیه سئول حاکی از آن است که هم اکنون خدمه آزاده شده‌اند و کشتی نیز حرکت آزادانه خود را از سر گرفته است.

در روزهای اخیر گزارش‌هایی مبنی بر سفر نخست‌وزیر کره جنوبی برای گفت‌و‌گو در این زمینه منتشر شده بود. هدف از این سفر گفت‌و‌گو بر سر دست‌کم هفت میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در کره و آزادی نفتکش کره جنوبی اعلام شده بود.

ایران و کره جنوبی ماه گذشته در زمینه مذاکره برای آزادی این اموال به توافق رسیده بودند. اما سئول اعلام کرد که در حال رایزنی با آمریکا است. چرا که پول‌های ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا در کره توقیف شده و بدون مجوز واشینگتن آزادی اموال مسدود شده امکانپذیر نیست.

این در حالی است که مقامات دولت جو بایدن در روزهای اخیر به روشنی از آمادگی برای لغو تحریم‌های مغایر با برجام سخن گفته‌اند.

آنتونی بلینکتن، وزیر امور خارجه آمریکا پیش‌تر گفته بود که کشورش به دنبال توافقی طولانی‌تر و قوی‌تر با ایران است و به این منظور به ایران امتیاز نمی‌دهد. اما رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که سرپرستی مذاکرات وین را بر عهده دارد، از لزوم لغو تحریم‌ها سخن گفته است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز می‌گوید آمریکا آماده است تحریم‌های متناقض با برجام را لغو کند.

لغو تحریم‌های نفتی که دسترسی بانک مرکزی به ۱۰۰ میلیارد دلار پول در حساب‌های خارجی را مسدود کرده، از جمله خواسته‌های جمهوری اسلامی است. اموال مسدود شده در کره جنوبی نیز در زمره همین دارایی‌های توقیف شده قرار دارند.

البته در بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی درباره آزادی نفتکش به آزادی این پول‌ها اشاره ای نشده است.

بیشتر از جهان