پایان سفر چهار روزه خلیلزاد به کابل

خلیلزاد در آستانه نشست استانبول به کابل رفت و با طرف‌های مختلف دیدار و گفت‌وگو کرد

 خلیلزاد در سفر به کابل با جناح‌های مختلف از جمله حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین، دیدار و مذاکره کرد - دفتر حامد کرزی

سفارت آمریکا در کابل با صدور بیانیه خبری می‌گوید که سفر چهار روزه زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، پایان یافته است و این سفر «موثر» بوده است.

خلیلزاد در جریان این سفر با رهبران سیاسی دولت و بیرون دولت، جامعه مدنی و سفیران خارجی دیدار و درباره روند صلح افغانستان و آمادگی‌ها برای نشست آتی استانبول دیدار و مذاکره کرد.

او در تمام دیدارهایش بر اهمیت تسریع روند صلح از هر دو جانب طالبان و دولت افغانستان و بر مشارکت دوام‌دار آمریکا و افغانستان تاکید کرده است.

سفارت‌ آمریکا در بیانیه‌ای می‌نویسد: «خلیلزاد در دیدارهایش مشارکت کامل زنان و اقلیت‌ها در گفت‌وگوهای صلح را لازمه راه‌حل پایدار خواند. او علاوه بر آن، بر نقش مهم اعضای جامعه مدنی و گروه‌های جوانان برای نمایندگی از قشر بزرگ‌تر افغانستان تاکید کرد».

سفارت آمریکا می‌گوید خلیلزاد از دیدگاه مشترک افغان‌ها برای کنفرانس استانبول که راه رسیدن به صلح دوام‌دار را در افغانستان هموار خواهد کرد، خوشحال شده است.

انتظار می‌رود این نشست در آخر هفته جاری در ۱۶ ماه آوریل میان رهبران طالبان و جمهوری اسلامی افغانستان برگزار شود تا سر نقشه‌راه سیاسی توافق کنند. تاکنون اعضای تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان هم برای این نشست مشخص نشده است.

شورای عالی مصالحه ملی، طرح صلح یکپارچه افغانستان را آماده کرده است که تفاوت زیادی با طرح آمریکا ندارد و بر اساس آن آتش‌بس، دولت انتقالی، انتخابات و ادغام طالبان در پروسه سیاسی در نظر گرفته شده است.

گروه طالبان تاکنون طرح آمریکا را رد نکرده است و هیچ طرحی هم برای نشست استانبول ارائه نکرده است.

انتظار می‌رود نشست صلح استانبول که با حمایت سازمان ملل متحد برگزار می‌شود، ۱۰ روز طول بکشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امروز نیز دبورا لوینز، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد، با اشرف غنی، رئیس جمهور و عبدالله عبدالله،‌ رئیس شورای عالی مصالحه ملی درباره نشست صلح استانبول دیدار و گفت‌وگو کرد.

این دیدار بعد از سفر خانم لوینز به دوحه و مذاکره با نمایندگان طالبان انجام می‌شود.

سازمان ملل متحد،‌ ترکیه و آمریکا اصول مذاکرات استانبول را نهایی کرده که ۹ ماده دارد و براساس آن، دو طرف متعهد می‌شوند که مذاکرات را به دور از فضای اتهام و تهمت و با روحیه رسیدن به توافق صلح پیش خواهند برد.

هم‌زمان، آنتونی بلیکن، وزیر خارجه آمریکا، به بروکسل سفر می‌کند تا در نشستی با متحدان اروپایی خود روند صلح افغانستان را بررسی کند.

بیشتر از جهان