شتاب شیوع کرونا در ایران و درخواست برای برخورد قضایی با حسن روحانی 

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی حسن روحانی را بانی اصلی سونامی نوروزی کرونا در ایران می‌داند

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا- ایرنا

شدت شتاب شیوع کرونا در ایران در روزهای پایانی اولین ماه سال ۱۴۰۰ و بالارفتن دوباره شمار مبتلایان به کووید-۱۹ و به تبع آن، بیشتر شدن تعداد فوتی‌ها در کشور، باعث شده است تا مقامات اجرایی  و تصمیم‌گیرنده در ایران بی‌پرده‌تر از قبل به نقد عملکرد یکدیگر در مقابله با کرونا مشغول باشند. در یکی از آخرین موارد، حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، گفته است که در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه، خواستار تعقیب قضایی حسن روحانی به عنوان رئیس ستاد کرونا، به دلیل جلوگیری نکردن از سفرهای نوروزی شده است.

این نماینده مجلس در این نامه نوشته است که بر اساس «قانون مسئولیت مدنی و قانون مجازات اسلامی»، تقصیر اصلی درباره شدت گرفتن شیوع کرونا در ایران در ایام نوروز متوجه «رئیس ستاد کرونا» است؛ یعنی حسن روحانی. 

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در این نامه از ابراهیم رئیسی خواسته است که در مقابل «اقدام ناصواب» حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، درباره سفرهای نوروزی ،«اقدام قضایی» انجام شود.

این نماینده مجلس همچنین گفته است که رونوشتی از این نامه به «کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز ارائه شده تا این کمیسیون نیز در چارچوب وظایف قانونی‌اش موضوع را پیگیری کند.»

شهریاری افزوده است: «به زودی گزارش مفصلی از سوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس براساس تبصره یک ماده ۴۵ آیین‌نامه داخلی مجلس تهیه می‌کنیم و تحویل هیئت رئیسه می‌دهیم تا برای اعمال ماده ۲۳۴ و ارسال گزارش تخلف رئیس جمهوری به قوه قضاییه، اقدام شود و قطعاً این موضوع را با جدیت پیگیری خواهیم کرد.»

 شهریاری در آن نامه نوشته است، «سونامی نوروز، کاملا قابل پیش‌بینی و پیشگیری بود.» این نماینده مجلس تأکید کرده است که با توجه به پیش‌بینی‌پذیر بودن شتاب گرفتن شیوع کرونا در ایران، به شکل «ناباورانه‌ای» محدودیت‌های سفر در نوروز ۱۴۰۰ «نادیده» گرفته شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسینعلی شهریاری که با خبرگزاری فارس نیز گفت‌وگویی انجام داده است، در واکنش به سخنان حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، روز شنبه ۲۱ فروردین‌ماه درباره «علل وقوع موج چهارم بیماری کرونا» گفت: «جای تعجب بسیار است که آقای روحانی به همه عوامل واقعی و غیرواقعی در بروز این موج بیماری کرونا اشاره کرد، جز سوءمدیریت ستاد ملی کرونا.»

او همچنین با اشاره به این که روحانی نخستین عامل بروز موج چهارم کرونا را ورود «کرونای انگلیسی» از کشور عراق و استان خوزستان دانسته است، گفت: «بارها به ایشان توصیه شد وقتی روزی ۳۰ پرواز از خوزستان به نقاط مختلف کشور انجام می‌شود، این پروازها را لغو کنند، اما کاری نکردند.»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از رویکرد حسن روحانی در سخنان روز شنبه خود، گفته است که چرا رئیس‌جمهوری فقط از کشور «عراق» نام برده است و چرا از پروازهای «ترکیه» و «کشورهای اروپایی» مانند «انگلیس» اسم نبرده است؟

شهریاری ادعا کرده است که دو ماه ‌و نیم پیش به حسن روحانی نامه نوشته و هشدار داده است که «تمام پروازهای کشورهای اروپایی را که کرونای انگلیسی در آنها شایع است، لغو کنید»، اما هیچ‌‌یک لغو نشده است.

به باور برخی از مخالفان سیاست‌های مقامات اجرایی کشور در مدیریت بحران کرونا، توجه به مسایل اقتصادی از جمله «اقتصاد گردشگری» در ایام تعطیلات نوروز، باعث شدت گرفتن شیوع بیماری کووید-۱۹ در ایران شده است. 

پیش‌تر، محسن فتحی، دبیر کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، گفته بود که «در اولویت قراردادن اقتصاد و گردشگری در روزهای اخیر، کشور را به مرحله بحران رسانده است.»

از سوی دیگر مدیریت ضعیف مقامات حکومت در شروع واکسیناسیون عمومی در کشور، باعث شده است تا نشانه‌های پایان بحران کرونا در ایران دور و کم‌سو باشد.