هند، میدان تازه جنگ نیابتی ایران علیه اسرائیل

سیاست جمهوری اسلامی در کشمیر با منافع هند در تضاد است

نهادهای امنیتی هند همواره سعی کرده‌اند روابط استراتژیک خود با غرب و اسرائیل را با روابط تاریخی - فرهنگی و اقتصادی خود با ایران متعادل سازد - ABDUL MAJEED / AFP

هنگامی‌که در تاریخ ۲۹ ژانویه ۲۰۲۱ ، یک وسیله کوچک در خارج از سفارت اسرائیل در دهلی کشف شد، خاطرات اتومبیل بمب‌گذاری‌شده در سال ۲۰۱۲ دوباره زنده شد. خصوصاً پس از آنکه در تاریخ ۲۶ مارس، یک موشک، کشتی اسرائیلی در مسیر هند را مورد هدف قرار داد.

در سال ۲۰۱۲، سازمان‌های امنیتی هند پرونده‌های تلفن و انتقال پولی را کشف کردند که از نقش سه ایرانی و یک روزنامه‌نگار هندی در آنها پرده برمی‌داشت. در نهایت، گزارش پلیس هند به این نتیجه رسید که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این حمله را برنامه‌ریزی کرده است. تحقیقات در مورد دو حمله اخیر نیز به نقش سپاه اشاره دارد، اگرچه هنوز آن را به طور علنی تأیید نکرده‌اند.

هاآرتص در این مورد می‌نویسد این تحولات نگران‌کننده حاکی از آن است که افراد و تأسیسات اسرائیلی همچنان با تهدیدهای امنیتی عمده از سوی ایران در خاک هند روبه‌رو خواهند شد. اگرچه مؤسسات اسرائیلی و جوامع یهودی در سرتاسر کره زمین مورد هدف قرار گرفته‌اند، اما هند هرگز انتظار نداشت که به مکانی برای حملات تهران تبدیل شود.

نهادهای امنیتی هند همواره سعی کرده‌اند بین روابط استراتژیک خود با غرب و اسرائیل و روابط تاریخی - فرهنگی و اقتصادی خود با ایران تعادلی برقرار سازد. آنها معتقدند که این امر نوعی مصونیت ایجاد می‌کند.

هند سه بار در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه برنامه هسته‌ای ایران رأی داده است، بااین‌حال، تحریم‌های ایالات متحده را نپذیرفت و خرید نفت ایران را ادامه داد. دهلی همچنین احساس می‌کند که غرب استانداردهای دوگانه‌ای در مورد تروریسم به کار می‌برد: همدردی با پاکستان و نگرش بیش از حد تند نسبت به ایران.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عوض، هند انتظار داشت که ایران در مورد مسئله کشمیر موضع مطلوبی بگیرد و رقابت خود با اسرائیل و ایالات متحده در خارج از خاک هند را حفظ کند. بااین‌حال، حمله سال ۲۰۱۲ نشان داد ایران قصد دارد نزاع خود را وارد هند کند.

از زمان پیروزی دولت ملی‌گرای ناراندا مودی در انتخابات سال ۲۰۱۴، سیاست غرب آسیا دچار تغییر پارادایم شده است. هند صریحاً از اسرائیل حمایت کرد. طی هفت سال گذشته، روابط استراتژیک، دفاعی و فرهنگی هند با اسرائیل رشد فزاینده‌ای یافته است و همین موضوع باعث شده گروه‌های اسلام‌گرا در هند و حامیان مالی فراملی آنها مانند ایران، ترکیه و پاکستان به شدت از این موضوع عصبانی شوند.

در مقابل، ایران پس از لغو وضعیت ویژه کشمیر و شورش‌های دهلی، صریحاً هند را به دلیل برخورد با مسلمانان محکوم کرد. در کشمیر، رژیم ایران طی دو دهه گذشته به شدت وارد جامعه شیعه شده است و همین امر منجر به رادیکال شدن آنها و افزایش گرایش به جدایی‌طلبی شده است. شیعیان کاشمر به دلیل تسلط افراط‌گرایان سنی در جنبش جدایی‌طلبی، به طور سنتی به هند وفادار مانده‌اند.