«روسیه تنها به یک‌چهارم تعهداتش برای فروش واکسن به ایران عمل کرده است»

« شرکت‌ها و متقاضیان خرید واکسن برای جلوگیری از کلاهبرداری، پیش از هر قراردادی با سفارت ایران در روسیه مشورت کنند.»

در روسیه جز از طریق «صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه» امکان خرید واکسن وجود ندارد - Andreas SOLARO / AFP

سفیر ایران در مسکو با اشاره به اینکه روسیه هنوز به تعهدات خود در قبال ایران عمل ‌نکرده و این کشور تنها یک‌چهارم قراردادش با دولت جمهوری اسلامی را اجرایی کرده است، گفت که قرار بوده ایران تا دو میلیون دوز از روسیه واکسن خریداری کند و بر اساس قرارداد پیشین روسیه می‌بایست تا پایان ماه مارس ۸۰۰ هزار دوز را تحویل دهد، اما تاکنون فقط ۵۲۰ هزار دوز تحویل ایران شده است.

کاظم جلالی، در ویدئویی که درباره وضعیت خرید واکسن کرونا از روسیه منتشر کرده، به تلاش برخی از افراد و شرکت‌های خصوصی برای خرید واکسن کرونا از روسیه، پرداخت و اظهار داشت سفارت ایران در روسیه اخباری دریافت کرده که برخی افراد در روسیه به واسطه‌ها و شرکت‌های خصوصی ایرانی قول تهیه واکسن داده‌اند، اما مطمئناً این افراد قصد سودجویی دارند، چراکه تحت هیچ شرایطی، خارج از ضوابط و کانال رسمی، امکان تهیه واکسن در روسیه وجود ندارد.

از سوی دیگر، روسیه ظرفیت تولید واکسن محدودی دارد و با توجه به قراردادهای پیشین با سراسر دنیا که به گفته جلالی چیزی در حدود یک میلیارد دوز است، این کشور، نمی‌تواند بیش از آن واکسن تحویل دهد. از این رو در خود کشور روسیه نیز تنها شش میلیون نفر واکسینه شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفیر ایران در مسکو همچنین گفت که از زمانی که اعلام شده هرکسی می‌تواند واکسن وارد کند، بسیاری از افراد سعی دارند از روسیه واکسن خریداری کنند. اما در روسیه جز از طریق «صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه» امکان خرید واکسن وجود ندارد. این نهاد هم زودتر از ماه ژوئن نمی‌تواند واکسن تحویل دهد.

او با تأکید بر اینکه علاقه به خرید واکسن افزایش‌یافته، از شرکت‌ها و متقاضیان خرید واکسن خواست تا به‌منظور جلوگیری از کلاهبرداری، پیش از هر قراردادی با سفارت ایران در روسیه مشورت کنند.

پیش‌تر، دکتر مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، با ابراز تردید در مورد کارایی واکسن کووید -۱۹ ساخت روسیه گفته بود: «تهیه و واردات واکسن کرونای روسی توسط دولت از شانس بد مردم ایران است.»

مقام‌های ایرانی که همواره تحریم‌های آمریکا را دلیل کمبود دارو و عدم توانایی در تهیه واکسن کرونا معرفی کرده‌اند، به دنبال دستور رهبر جمهوری اسلامی گفته‌اند واکسن‌های تولید شده در ایالات متحده و بریتانیا را خریداری نخواهند کرد.