«تلقیح واکسن، روزه را باطل نمی‌کند»

پزشکان مسلمان در بریتانیا می‌گویند تلقیح واکسن، مسئولیت یک مسلمان معتقد است

دارو ماده غذایی نیست و مصرف آن روزه را نمی‌شکند-DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

پزشکان برجسته مسلمان از روزه‌داران خواسته‌اند در ماه رمضان همچنان به تلقیح واکسن کرونا ادامه داده و تاکید کرده‌اند تلقیح واکسن روزه آنها را نمی‌شکند.

کارکنان نظام درمان عمومی بریتانیا و شخصیت‌های مذهبی از مسلمانان خواسته‌اند در طول ساعات روز سر قرار واکسیناسیون خود حاضر شوند.

ماه رمضان از روز دوازدهم آوریل آغاز و تا دوازدهم ماه مه ادامه خواهد یافت. در این ماه مسلمین در ساعات روز از صرف غذا و نوشیدنی خودداری می‌کنند.

کارشناسان همچنین نگرانی‌هایی را که در مورد مصرف داروهای ضد درد پس از تلقیح واکسن وجود دارد برطرف کرده و گفته‌اند دارو ماده غذایی نیست و مصرف آن روزه را نمی‌شکند.

دکتر فرزانه حسین، پزشک مسلمان در مرکز «پروجِکت سِرجِری» در شرق لندن، می‌گوید مسلمانان باید به‌رغم داشتن روزه بر سر قرار تلقیح واکسن‌های‌شان حاضر شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او می‌گوید: «تلقیح واکسن روزه را نمی‌شکند زیرا ماده غذایی نیست؛ بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که اگر واجد دریافت واکسن کووید‌-۱۹ هستید و برای تلقیح آن دعوت شده‌اید، از واکسینه شدن پرهیز کنید. افرادی که برای دومین دوز واکسن دعوت شده‌اند نیز باید آن را تلقیح کنند».

دکتر حسین همچنین تاکید کرد که تلقیح واکسن «مسئولیت یک مسلمان معتقد است» زیرا «قرآن می‌گوید نجات جان مهم‌ترین چیز است: نجات یک جان به منزله نجات کل بشریت است».

از هنگام آغاز برنامه واکسیناسیون، بسیاری از مساجد، خطبه نماز جمعه را به مبارزه با اخبار جعلی در مورد واکسن اختصاص داده و کارزاری نیز برای نشان دادن ویدیو تلقیح واکسن به رهبران مذهبی راه‌اندازی شده است.

هرچند کارشناسان می‌گویند روزه‌داران نباید در طول ساعات روز از دریافت واکسن خودداری کنند اما در طول ماه رمضان برخی مراکز واکسیناسیون برای افرادی که ترجیح می‌دهند واکسن را پس از پایان روز و افطار تلقیح کنند، تا دیروقت باز خواهند بود. 

امام یونس دوزواله، رئیس اداره روحانیت بنیاد «بارتز» لندن وابسته به نظام درمان عمومی بریتانیا می‌گوید:«این رمضان همچنان متفاوت خواهد بود. اکثریت قاطع رهبران مذهبی گفته‌اند دریافت واکسن حین روزه مجاز بوده و روزه را نمی‌شکند». 

او از مسلمانان خواست تا در صورت دعوت «تلقیح واکسن را مد نظر قرار دهند.» امام دوزواله تاکید کرد که «این واکسن موثر است و از شما و عزیزانتان محافظت خواهد کرد». 

اداره نظارت بر نژاد و بهداشت وابسته به نظام درمان عمومی نیز گفته است تلقیح واکسن حین روزه اشکالی نداشته و مطمئن است.

پژوهشگران به تازگی گفته‌اند که مراسم مذهبی مرتبط با ماه رمضان تاثیر چندانی بر میزان مرگ‌ومیر ناشی از نخستین موج ویروس کرونا درسال ۲۰۲۰ نداشته است.

مولفان این گزارش که در هفته جاری در نشریه «جورنال آو گلوبال هلث» منتشر شده، نرخ مرگ‌ومیر در ماه رمضان را با موارد مرگ در نواحی محروم مسلمان‌نشین در انگلستان و مناطقی که تعداد مسلمانان در آن اندک است، مقایسه کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که گرفتن روزه عامل تعیین‌کننده موارد مرگ‌ومیر نبوده است.

به دنبال انتشار یک نظرخواهی در ماه دسامبر که نشان داد تنها ۵۷ درصد اعضای اقلیت‌های سیاهپوست و آسیایی در مقایسه با ۷۹ درصد سفیدپوستان در بریتانیا مایل به دریافت واکسن کووید هستند، تلاش‌هایی در سطح محلی برای ترغیب مردم به واکسیناسیون به جریان افتاده است.

© The Independent