همه بزرگسالان آمریکایی تا ۱۰ روز دیگر واجد دریافت واکسن هستند

بیش از ۷۵ درصد افراد بالای ۶۵ سال دست‌کم یک دوز واکسن، و ۵۵ درصد، دوز کامل واکسن را دریافت کرده‌اند

جو بایدن گفت: «دیگر مقررات و محدودیت‌های گیج‌کننده وجود ندارد» - MANDEL NGAN / AFP

در حالی که مهلت دسترسی کامل مردم آمریکا به واکسن کووید-۱۹ جلو کشیده شده است، جو بایدن از مردم آمریکا خواست که همچنان مقررات و راهنمای مرتبط با ویروس کرونا را رعایت کنند.

 بایدن روز سه‌شنبه اعلام کرد که از تاریخ ۱۹ آوریل، یعنی دو هفته زودتر از موعد اعلام شده پیشین در روز اول ماه مه، کلیه بزرگسالان در آمریکا واجد دریافت واکسن کووید خواهند بود.

 آقای بایدن گفت: «قوانین گیج‌کننده دیگر تمام شد. محدودیت‌های گیج‌کننده دیگر تمام شد.» 

 بایدن که این اظهارات را در مرکز مطالعات دینی ویرجینیا در الکساندریا ایراد می‌کرد، افزود که تاکنون در طول ریاست جمهوری او  ۱۵۰ میلیون دوز واکسن به مردم آمریکا تزریق شده است. بنا به گزارش مرکز مبارزه و کنترل بیماری‌‌های آمریکا (سی‌دی‌سی) با احتساب آنچه پیش از ریاست جمهوری آقای بایدن انجام شده است، این رقم بالغ بر ۱۶۹ میلیون واکسن می‌شود. 

 بایدن می‌گوید مراکز واکسیناسیون کووید در آمریکا متوسط روزانه سه میلیون، یعنی بیش از ۲۰ میلیون واکسن در هفته، به مردم این کشور تزریق کرده‌اند. بیش از ۷۵ درصد افراد بالای ۶۵ سال دست‌کم یک دوز واکسن، و ۵۵ درصد، دوز کامل واکسن را دریافت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به رغم تسریع برنامه واکسیناسیون کل جمعیت کشور، آقای بایدن گفت تا زمانی که همه کامل واکسینه نشوند، هیچکس در مقابل ویروس کرونا مصون نیست.  

او گفت: «به رغم پیشرفتی که ما به عنوان یک ملت به آن دست یافته‌ایم، می‌خواهم همه آمریکایی‌ها کاملا آگاه باشند که این مبارزه تمام نشده است. پیشرفتی که برای دستیابی به آن سخت تلاش کرده‌ایم، می‌تواند عقب‌گرد کند. اکنون زمان بی‌توجهی نیست. اکنون زمان جشن گرفتن نیست.» 

«نمی‌توانیم در این مقطع وا بدهیم. امید من به پیش از پایان تابستان است. به همه شما گفته‌ام که ما بیش از نیازمان واکسن برای محافظت از هر شهروند آمریکایی در اختیار داریم. و به کشورهای فقیر هم کمک می‌کنیم، کشورهایی در جهان که از توانایی مالی، وقت و فناوری بی‌بهره‌اند، زیرا تا زمانی که این واکسن در اختیار کل جهان قرار نگرفته باشد و ویروس را در دیگر کشورها نیز شکست نداده‌ باشیم، کاملا در امان نیستیم.»

بر اساس داده‌های بانک اطلاعات کووید نشریه نیویورک تایمز، در روز دوشنبه دستکم ۵۳۰ نفر بر اثر عوارض کرونا درگذشته‌اند و ۷۶ هزار و ۶۲۴ نفر به آن مبتلا شده‌اند. هفته گذشته در مقایسه با دو هفته پیش از آن، آمریکا شاهد ۲۰ درصد افزایش در میانگین ابتلا به کووید-۱۹ بود.

  آقای بایدن گفت:‌ «ویروس در حال گسترش است، زیرا بسیاری از مردم تصور می‌کنند به خط پایان (مبارزه) رسیده‌اند.»

او افزود: «اما بگذارید سخت با شما صریح باشم: ما به خط پایان (مبارزه) نرسیده‌ایم. هنوز کارهای بسیاری در پیش داریم. ما هنوز در مسابقه مرگ و زندگی با ویروس قرار داریم.»

© The Independent

بیشتر از جهان