غریب آبادی: جمهوری اسلامی باید بتواند نفتش را صادر و پولش را دریافت کند

غنی‌سازی اورانیوم با سرعتی زیاد به‌پیش می‌رود و ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به ٦٠ کیلوگرم رسیده است

ذخایر اورانیوم غنی شده ایران افزایش یافته است - عکس از مهر

سفیر و نمایندهٔ جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به نحوه راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها گفت که مفهوم راستی‌آزمایی این است که مثلاً جمهوری اسلامی باید در حوزهٔ فروش نفت بتواند قراردادهای نفتی‌اش را منعقد و نفتش را صادر کند و منابع مالی درآمدش را از طریق کانال‌های بانکی به داخل منتقل کند یا در حوزهٔ بانکی بتواند تراکنش‌های مالی‌اش را از کانال‌های مالی مختلف انجام بدهد.

کاظم غریب آبادی در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با ادعای اینکه سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی شکست‌خورده، اظهار داشت: «ما هیچ اعتمادی به آمریکا نداریم و هرگونه ترتیباتی با درنظرداشتن این اصل صورت می‌گیرد. اوّلاً، آمریکا همواره از ابزار تحریم برای حصول و اهداف سیاست خارجی خود نه‌تنها علیه جمهوری اسلامی ایران، بلکه علیه طیف وسیعی از کشورها - بیش از ۳۵ کشور - استفاده کرده و می‌کند. طبیعتاً، این سیاست کاملاً مغایر با حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد است.»

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز اعلام کرد که تا وقتی آمریکا تمام تحریم‌های خودش را لغو نکرده و به برجام برنگشته باشد، هیچ‌یک از فعالیت‌های هسته‌ای ایران به‌ویژه در حوزه غنی‌سازی نه متوقف می‌شود و نه حتی روند کاهشی پیدا می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش ایرنا، او در این مورد تأکید کرد: «غنی‌سازی ۲۰ درصد ما اکنون با سرعتی حتی فراتر از سرعتی که مجلس شورای اسلامی در قانون خودش پیش‌بینی کرده بود، پیش می‌رود و مواد غنی شده ۲۰ درصد در حال تولید است.»

پیش‌تر، سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرده بود که ایران با استفاده از سانتریفیوژ‌های پیشرفته توانسته میزان اورانیوم ۲۰ درصد خود را به ۵۵ کیلوگرم برساند و در حال نزدیک شدن به ۶۰ کیلوگرم است.

بهروز کمالوندی گفت: «ما در زمانی ۹ تن مواد خود را به خارج فرستادیم الان ۵ تن مواد داریم و می‌توانیم بگوییم به‌سرعت هرآنچه موردنظر بوده برای احیای آنچه که به‌خاطر برجام کنار گذاشتیم، داریم به دست می‌آوریم و به‌سرعت در موقعیتی قرار می‌گیریم که بهتر از قبل برجام است.»