بنیان‌گذار پی‌پال بیت‌کوین را سلاح مالی در دست دولت چین خواند

چین برای نخستین بار در سال ۲۰۱۴ تلاش خود برای ایجاد ارز رمزنگاری ‌شده را آغاز کرد

پیتر تیل، بنیان‌گذار پی‌پال - SAUL LOEB / AFP

پیتر تیل، بنیان‌گذار پی‌پال و از وفاداران به دونالد ترامپ ادعا کرده است که چین از بیت‌کوین به عنوان «سلاح مالی» برای تضعیف دلار آمریکا استفاده می‌کند.

این میلیاردر که این هفته در یک پنل مجازی برای بنیاد ریچارد نیکسون صحبت می‌کرد، اظهار داشت که بیت‌کوین، تهدیدی برای پول سنتی است و «به ویژه دلار آمریکا را تهدید می‌کند».

از طرفی تیل خود را یک «طرفدار حداکثری بیت‌‌کوین» توصیف کرده و توضیح داده که او اعتقاد دارد این ارز رمزنگاری ‌شده از سایر ارزهای دیجیتال مانند اتریوم یا لایت‌‌کوین برتر است؛ با این حال، او مداخله چین در بیت‌کوین را مایه نگرانی دانست. دو سوم استخراج بیت‌‌کوین در چین صورت می‌گیرد.

تیل گفت: «از نظر چین، مساله این است که آن‌ها دوست ندارند كه ایالات ‌متحده صاحب ارز ذخیره جهانی باشد، زیرا این امر اهرم فشارهای‌های زیادی برای مثال روی زنجیره‌های تامین نفت ایران و دیگر مسائل، به ما می‌دهد.»

او افزود: «گرچه من خودم به شخصه طرفدار ارزهای دیجیتال و طرفدار حداکثری بیت‌کوین هستم، حالا دارم فکر می‌کنم که شاید باید بیت‌‌کوین را تا حدی به عنوان یک سلاح مالی چینی در برابر ایالات‌متحده نیز تصور کنیم. از منظر ژئوپلیتیک، ایالات‌متحده با پرسش‌های دشواری در خصوص عملکرد بیت‌‌کوین مواجه است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنیان‌گذار پی‌پال همچنین گفت که تلاش‌های چین برای راه‌اندازی ارز دیجیتال دولتی، «یک ارز رمزنگاری شده واقعی نبود» و افزود: «این تلاش، صرفا نوعی وسیله اندازه‌گیری تمامیت‌خواهی است».

چین برای نخستین بار در سال ۲۰۱۴ و در عین سرکوب مبادلات تجاری با بیت‌کوین در این کشور، تلاش خود برای ایجاد ارز رمزنگاری ‌شده را آغاز کرد.

قانون جدیدی که سال گذشته تصویب شد، نشان‌دهنده چرخش رویکرد چین در برابر ارزهای دیجیتال است و زمینه را برای راه‌اندازی یوان دیجیتال کنترل شده در بانک مرکزی چین هموار می‌کند.

نایجل گرین، مدیرعامل شرکت مشاوره مالی دِوی‌یر گروپ، در آن زمان به ایندیپندنت گفت: «این یک نشانه واضح است که رهبر دومین اقتصاد بزرگ جهان در حال حرکت به سمت پذیرش این فناوری است که بیت‌کوین در آن نقشی حیاتی دارد؛ بنابراین این حرکت برای کل بخش ارزهای دیجیتال تحولی مثبت است.»

یوان دیجیتال، پرداخت‌ها را در دومین اقتصاد بزرگ جهان ساده‌تر می‌کند. با این حال طرفداران حفظ حریم خصوصی هشدار داده‌اند که این امر به دولت چین برای نظارت بر عادات مصرفی شهروندان کشورش قدرتی بی‌سابقه خواهد داد.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد