رویترز: نشست ایران و آژانس به تعویق افتاد

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از مدت‌ها مخالفت تهران با دسترسی به دو سایت مشکوک، سرانجام از این سایت‌ها بازدید کردند

رویترز به نقل از دیپلمات‌ها می‌گوید این نشست به «دلایل فنی» به تعویق افتاده است-JOE KLAMAR / AFP

سه دیپلمات مطلع به رویترز گفتند که نشستی که قرار بود اوایل ماه آوریل بین ایران و آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی برگزار شود تا تهران درباره منشاء ذرات اورانیوم کشف شده توضیح دهد، به تعویق افتاده است. 

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از مدت‌ها مخالفت تهران با دسترسی به دو سایت مشکوک، سرانجام توانستند از این سایت‌ها بازدید کنند. آنها در این سایت‌ها رد ذرات اورانیوم پیدا کردند و خواستار توضیح ایران شدند.

مقامات جمهوری اسلامی ماه گذشته در آستانه تصویب قطعنامه توبیخی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وعده دادند که به زودی در این زمینه با آژانس پای میز مذاکره می‌نشینند. از همین رو قطعنامه پیشنهادی آمریکا و اروپا به امید به پیشرفت مذاکرات در این زمینه به تصویب نرسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما اکنون رویترز به نقل از دیپلمات‌ها می‌گوید این نشست به «دلایل فنی» به تعویق افتاده است. 

با این حال سخنگوی آژانس به رویترز گفته که یک تاریخ در ماه جاری میلادی برای برگزاری نشست مورد تایید قرار گرفته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها در مورد ابهام‌های مطرح در برنامه‌های هسته‌ای ایران و موارد مشکوک که تهران پاسخی برای آنها ندارد، ابراز نگرانی کرده است. 

اما تا کنون در دریافت پاسخ پرسش‌ها از ایران موفق نبوده است. 

در حال حاضر مذاکرات بین اعضای باقی‌مانده در برجام (ایران، بریتانیا، چین، روسیه و آلمان و فرانسه) در وین در جریان است و آمریکا نیز به طور غیرمستقیم در این مذاکرات حضور دارد.

طرفین نسبت به نتیجه روز اول نشست در وین ابراز رضایت کرده و می‌گویند دیپلماسی ادامه خواهد داشت.