آمریکا کمک به فلسطینی‌‌ها را از سر گرفت

آمریکا همزمان با از سرگیری کمک‌های خود اعلام کرد که از راه حل دو کشور حمایت می‌کند

اسرائیل از تصمیمات اخیر دولت بایدن انتقاد کرده است- AHMAD GHARABLI / AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریكا همزمان با از سرگیری کمک‌های آمریکا به فلسطینی‌ها تاکید کرد كه راهکار « دو کشور» برای پایان دادن به منازعه بین اسرائیل- فلسطینی‌ها را پی خواهد گرفت.

در بیانیه کاخ سفید که روز چهارشنبه منتشر شد، گفته شده که جو بایدن در تماسی با عبدالله دوم، پادشاه اردن، عبدالله دوم، تاکید کرده است که آمریکا از راه حل دو کشور برای حل و فصل مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌ها حمایت می‌کند.

رویکرد دولت بایدن در تضاد با رویکرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکاست که حمایت از راه حل دو کشور را کنار گذاشته بود.

تماس تلفنی جو بایدن و عبدالله دوم، پس از تلاش نافرجام برای کودتا در اردن و همزمان با تصمیم دولت جدید آمریکا برای از سرگیری کمک‌های این کشور به فلسطینی‌ها انجام گرفت.

وزارت امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه اعلام کرد ۱۵۰ میلیون دلار به آژانس سازمان ملل متحد كمک خواهد كرد تا این کمک در اختیار پناهندگان فلسطینی قرار گیرد. دولت آمریکا همچنین ۷۵ میلیون دلار به اقتصاد و توسعه كرانه غربی و غزه و ۱۰ میلیون دلار برای تلاش‌های صلح  اختصاص می‌دهد.

کمک‌های آمریکا به فلسطینی‌ها در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ قطع شده بود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در همین باره گفت که کمک‌های ایالات متحده به فلسطینیان «در خدمت منافع و ارزش‌های مهم ایالات متحده» است و به‌ « پیشبرد راه حل دو کشور با مذاکره» کمک می‌کند.

بلینکن در بیانیه‌ای گفت:«این امر به بیماران نیازمند کمک می‌کند ، توسعه اقتصادی را تقویت می‌کند و از تفاهم، هماهنگی امنیتی و ثبات در مناسبات اسرائیل و فلسطین حمایت می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرائیل، که در ماه‌های نخست انتقاد از بایدن را متوقف کرده بود، کمک به آژانس کمک‌رسانی سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی در خاور نزدیک UNRWA را محکوم کرده است. این آژانس، مسکن، مدرسه و دیگر امکانات را برای بیش از شش میلیون فلسطینی فراهم می‌کند.

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در ایالات متحده گفت:« ما معتقدیم که این آژانس سازمان ملل برای به اصطلاح "پناهندگان" نباید در قالب فعلی خود وجود داشته باشد.»

اسرائیل می‌گوید که مفاد آموزشی ارائه شده در مدارس تحت حمایت سازمان ملل متحد شامل تحریک علیه دولت یهود است.

اردان گفت:« من ناامیدی و اعتراض خود را نسبت به تصمیم تمدید بودجه UNRWA ابراز كرده‌ام، زیرا این کار قبل از آن انجام گرفته که ابتدا اطمینان حاصل كنیم كه برخی اصلاحات از جمله توقف تحریک و حذف محتوای ضد یهودی از برنامه‌های درسی  انجام گیرد.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره این انتقاد اسرائیل، گفت که ایالات متحده نظارت بر UNRWA را « به‌طور فوق‌العاده جدی» انجام داده است.

دولت بایدن بر این باور است که رویکرد ترامپ در درگیری اسرائیل و فلسطینی‌ها، ناقص بوده و موجب دوری فلسطینی‌ها از آمریکا شده و در نتیجه احتمال دستیابی به صلح را کاهش داده است.

دولت جدید آمریکا می‌گوید وقتی ایالات متحده چنین مجامع بین‌المللی را ترک می‌کند ، توانایی تأثیرگذاری بر آنها را از دست می‌دهد.

با این حال، اسرائیل مدت‌هاست که خواستار تعطیلی UNRWA شده است و معتقد است که این امر به تداوم درگیری با فلسطینیان کمک می کند.

طرفداران اسرائیل مدت‌هاست که UNRWA را به دلیل کتاب‌های درسی که به گفته آنها باعث تحریک و خشونت می‌شود، مورد انتقاد قرار می‌دهند. گروه‌های نظارتی اسرائیلی، برنامه‌های درسی UNRWA را مروج خشونت می‌دانند و می‌گویند این برنامه‌ها حق موجودیت اسرائیل را انکار می‌کنند.

از سوی دیگر، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در بیانیه‌ای از آغاز مجدد کمک‌های آمریکا و همچنین "تعهد بایدن به راه حل دو کشور به عنوان مبنایی برای حل منازعات فلسطین و اسرائیل" استقبال کرد.

رهبران فلسطین امیدوارند که این کمک‌ها، سرآغاز تلاش‌های هماهنگ بایدن برای فشار بر اسرائیل، از جمله برای متوقف‌ ساختن شهرک‌سازی در کرانه باختری باشد.

محمد اشتایه، نخست وزیر فلسطین گفت:« ما مشتاقانه منتظر از سرگیری نه تنها کمک‌های مالی بلکه روابط سیاسی با ایالات متحده هستیم تا به مردم فلسطین اجازه دهیم به حقوق قانونی خود برای یک کشور مستقل با پایتختی بیت‌المقدس دست یابند.»

دولت بایدن هنوز اقدام عمده‌ای در تغییر سیاست‌های آمریکا، از جمله به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به اورشلیم انجام نداده است.

بیشتر از جهان