پادشاه اردن: فتنه را در نطفه خفه کردیم

پادشاه اردن با اشاره به اختلاف در خاندان سلطنتی: «فتنه» اخیر دفن شد

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن - YOUSEF ALLAN / JORDANIAN ROYAL PALACE / AFP

عبدالله دوم پادشاه اردن روز چهارشنبه به اختلاف در خاندان سلطنتی که چند روز پیش در اتفاقی کم‌سابقه علنی شد، اشاره کرد و گفت «فتنه»‌ای که او را خشمگین و دردمند کرد، اکنون دفن شده است.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، این نخستین بار است که پادشاه اردن به بحران داخلی‌ای می‌پردازد که روز شنبه و پس از اظهارات شاهزاده حمزه، برادر ناتنی او و ولیعهد سابق، نمایان شد.

اندکی پس از انتشار اخبار مربوط به بازداشت شماری از شخصیت‌های برجسته اردن توسط نیروهای امنیتی در روز شنبه، شاهزاده حمزه در یک پیام ویدیویی گفت در بازداشت خانگی قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چهار روز بعد، ملک عبدالله گفت: «چالش چند روز گذشته دشوارترین یا خطرناک‌ترین (چالش) برای ثبات کشورمان نبود، اما دردآورترین بود، چرا که مسببین فتنه هستند، اهل خانه خودمان هستند.»

وی در بیانیه‌ای که تلویزیون آن را منتشر کرد، افزود: «هیچ چیزی به پای شگفتی و درد و خشمی نمی‌رسد که من به عنوان یک برادر، رئیس خاندان هاشمی، و به عنوان رهبر این مردم عزیز، حس کردم.»

از شنبه تاکنون کسی شاهزاده حمزه را ندیده و خبری هم از او منتشر نشده است، اما پادشاه اردن در بخشی از بیانیه امروز خود خاطرنشان کرد که وی «با خانواده‌اش در این کاخ و تحت مراقبت من هستند.»

هیچ نشانه‌ای مبنی بر آن که حدود هجده بازداشتی روز شنبه آزاد شده باشند، در دسترس نیست و مسئولان اردن محدودیت‌هایی را بر پوشش رسانه‌ای اخبار مربوط به اختلاف در خاندان سلطنتی اعمال کرده‌اند.

اردن هاشمی در دهه‌های اخیر روابط نزدیکی با کشورهای غربی، به ویژه ایالات متحده، برقرار کرده است و مقام‌های آمریکایی در واکنش به حوادث اخیر، حمایت کامل خود را از ملک عبدالله اعلام کرده‌اند.

بیشتر از جهان