انتقال چهار پناهجوی ایرانی به اردوگاه اخراجی‌ها در ترکیه

«در حال حاضر حکم دیپورت این چهارپناهجو صادر شده است»

چهار پناهجوی ایرانی که گفته می‌شود به دلیل شرکت در یک تجمع اعتراضی در ترکیه بازداشت شده‌اند، برای استرداد به دولت ایران به کمپ منتقل شده‌اند. علت بازداشت این چهار پناهجو در خاک ترکیه، شرکت در تجمعی در روز ۳۰ اسفندماه سال ۱۳۹۹ بوده است که در اعتراض به خروج ترکیه از کنوانسیون منع خشونت علیه زنان برگزار شده بود. زینب صحافی، لیلی فرجی، اسماعیل فتاحی، و محمد پوراکبری کرمانی، پناهجویان بازداشت شده‌ای در شهر دنیزلی هستند که برای دیپورت، به کمپ استان آیدین ترکیه منتقل شده‌اند. 

یکی از این چهارپناهجو به نام اسماعیل فتاحی، فعال کارگری، در فایل صوتی که از خود در فضای توییتر منتشر کرده است، می‌گوید که از سال ۲۰۱۵ در کشور ترکیه به عنوان پناهجو زندگی می‌کند. او از کمیساریای عالی پناهندگی سازمان ملل درخواست پناهندگی کرده است و در همان سال ورودش، از سوی این کمیساریا پذیرفته شده است. او توضیح می‌دهد که حدود شش سال است که به عنوان پناهنده سیاسی در کشور ترکیه زندگی کرده است. 

آقای فتاحی در این فایل صوتی می‌گوید که با یورش پلیس ترکیه به منزل شخصی‌اش دستگیر شده است، و اضافه می‌کند: «بنا به توافقات امنیتی ترکیه و حکومت جمهوری اسلامی (ایران)، احتمالاً بازداشت ما در ترکیه طبق این توافق صورت گرفته و پای نهادهای امنیتی حکومت ایران در میان است. در تجمع قانونی ۲۰مارس، ما صرفاً اعتراض خود را به ستم مضاعف و هدفمندی که به زنان در ایران می‌شود، ابراز کردیم.»

به گفته او، در حال حاضر حکم دیپورت این چهارپناهجو صادر شده است و انتظار می‌رود ظرف روزهای آینده، دولت ترکیه کارهای اداری انتقال آن‌ها را به ایران آغاز کند. 

طبق گفته‌های اسماعیل فتاحی ، او و سه ایرانی دیگر اکنون به یک اردوگاه مخصوص اخراج مهاجران منتقل شده‌اند.

آقای فتاحی همچنین اضافه کرده که آن‌ها در حین بازداشت مورد شکنجه قرار گرفته‌اند. او اظهار داشته که پلیس ترکیه به آنها گفته است که گرچه این تجمع مجوز داشته است، ولی این پناهجویان برای شرکت در این تجمع نیاز به مجوز جداگانه داشته‌اند. به گفته اسماعیل فتاحی، این در حالی است که قانون برگزاری تجمعات در ترکیه به چنین موردی اشاره نکرده است و اگر در ترکیه تجمعی برگزار شود، وابستگان به هر ملیتی می‌توانند در آن شرکت کنند. بنا به سخنان آقای فتاحی، آنها پوسترهایی در اعتراض به وضعیت زنان ایرانی و در حمایت از کمپین «نه به جمهوری اسلامی» را در آن تجمع حمل می‌کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او شرایط نگهداری در کمپ آیدین را «بسیار اسفبار» توصیف کرده است و می‌گوید شرایط بسیار غیربهداشتی است و امکان ابتلای این چهارنفر به کرونا بسیار زیاد است. 

لیلی فرجی،  یکی از چهار پناهجوی در خطر بازگردانده شدن به ایران، از بازداشت‌شدگان اعتراضات دی‌ماه ۹۶است. این اعتراضات از مشهد و شهرهای بزرگ استان خراسان و در اعتراض به گرانی و سیاست‌های دولت حسن روحانی، در هفتم دی ماه ۹۶ آغاز شد.

خانم لیلی فرجی درگیر بیماری فیبرومیالژیا و تیروئید است و نیاز به تست روزانه دارد، اما از هیچگونه امکانات پزشکی در کمپ آیدین برخوردار نیست.

در سال‌های گذشته چندین پناهجوی دیگر ایرانی هم توسط دولت ترکیه به ایران بازگردانده شده‌اند. اخراج میلاد حاتمی، پارکورکار ایرانی، و معترضان آبان ۹۸ و نیز خطر اخراج محمد مساعد، روزنامه‌نگار مخالف حکومت ایران، از خبرسازترین موارد اخراجی پناهجویان ایرانی از خاک ترکیه بوده است. 

در دی ماه ۹۸ نیز شبکه حقوق بشر کردستان از اخراج ۳۳ پناهجوی ایرانی مقیم ترکیه به ایران خبر داد.