«گریس ۱» سابق دوباره در حال انتقال نفت به سوریه است

چهار نفتکش ایران با سه میلیون بشکه نفت در راه پالایشگاه بانیاس در سواحل مدیترانه‌ای سوریه هستند

نفکش گریس ۱ پس از توقیف در جبل‌الطارق نام خود را به آدریان دریا و سپس آرمان تغییر داد-JORGE GUERRERO / AFP

میلیون‌ها بشکه نفت ایران باوجود تحریم‌های آمریکا در حال انتقال به سوریه است.

داده‌های شرکت اطلاعات دریانوردی غیرنظامی، حاکی از آن است که چهار نفتکش با بیش از سه میلیون بشکه نفت در راه پالایشگاه بانیاس در سواحل مدیترانه‌ای سوریه هستند.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این نفتکش‌ها: آرمان ۱۱۴، سام ۱۲۱، داران و رومانی؛ دو روز قبل در بخش جنوبی دریای سرخ بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«آرمان ۱۱۴» همان «آدریان دریا ۱» یا «گریس ۱» است که در تابستان ۱۳۹۸ نیز نفت ایران را به سوریه انتقال داد و برای مدتی در جبل‌الطارق توقیف شد. سپاه برای آزادسازی این نتفکش، «استنا ایمپرو» یک نفتکش بریتانیایی را در خلیج فارس توقیف کرد. گریس ۱ سپس نام خود را به آدریان دریا تغییر داد و در نزدیکی سواحل سوریه در حال انتقال نفت از راه کشتی به کشتی مشاهده شد. هر دو نام این نفتکش در فهرست تحریم‌ها قرار گرفتند و اکنون نام آن به آرمان تغییر کرده است.

سوریه همواره از محموله‌های سخاوتمندانه نفت ایران سود برده است. به ویژه در ۱۰ سال اخیر که جنگ داخلی موجب کمبود نفت و بنزین در سوریه شده و رژیم اسد تا حدود زیادی به کمک جمهوری اسلامی سرپا مانده است. از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران نیز در دهه اخیر همواره هدف تحریم‌ها قرار داشته، در بازه‌های زمانی که شدت تحریم‌ها افزایش یافته، ارسال محموله‌های نفتی از ایران به سوریه نیز متوقف یا بسیار به کندی انجام شده و در نتیجه آن سوریه با بحران کمبود بنزین مواجه شده است.

فاکس‌نیوز به نقل از تحلیلگران می‌نویسد: چهار نفتکش ایران زمانی که به سوریه برسند، برای سه هفته سوخت مورد نیاز سوریه را تامین می‌کنند.

به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، اکنون یکی از نفتکش‌ها از کانال سوئز عبودر کرده و نفتکش رومانی نیز برای جلوگیری از شناسایی شدن سیستم ردیاب خود را خاموش کرده است. ترفندی معمول برای دور زدن تحریم‌ها که نفتکش‌های ایران همواره آن را به کار می‌برند.

پیش‌تر مقامات جمهوری اسلامی گفته بودند که در جریان انسداد کانال سوئز، کشتی‌های ایران نیز گرفتار شده بودند.

بر اساس این گزارش نخستین محموله ۹۰۰ هزار بشکه‌ای امروز (چهارشنبه) به سواحل مدیترانه می‌رسد.

بیشتر از جهان