ظریف: امیدوارم دولت آمریکا از صفحه زمین هم بیرون برود

وزیر امور خارجه ایران: به من گفتند اگر به کاخ سفید نروم، ظرف مدت دو هفته تحریم می‌شوم

محمد‌جواد ظریف در یک کنفرانس خبری در تهران به مناسبت روز خبرنگار ابراز امیدواری کرد، همانگونه که آمریکا از میز مذاکره بیرون رفت، دولت آمریکا نیز از صفحه زمین بیرون برود. شعاری مشابه برخی تندروها که امیدوارند اسرائیل به زودی از صفحه روزگار محو شود. وزیر امور خارجه ایران همچنین در واکنش به توییت هفته گذشته ترامپ گفت:« علم مذاکره در دستان ما است و هرگز در دست آمریکا نبوده است». رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته توییت کرده بود که ایرانیان پیروز جنگی نبوده اند، اما در مذاکره هم شکست نخورده‌اند.

ظریف در این کنفرانس خبری گفت: قبلا این روزها را در برجام پیش‌بینی کرده بودیم، اما فعلا برنامه ای برای خروج از برجام نداریم. او همچنین خاطرنشان کرد که گام سوم، آخرین مرحله از کاهش تعهدات ایران در برجام نخواهد بود. به گفته ظریف، اکنون دیگر امکان ایجاد اجماع بین‌المللی وجود ندارد و شورای امنیت نیز نمی‌تواند اقدامات دیگری انجام دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه ایران در نخستین کنفرانس خبری پس از قرار گرفتن نام‌اش در فهرست تحریم‌های آمریکا گفت: من نماینده مردم ایران هستم و به همین دلیل است که من را تحریم کردند، چون من حرف مردم ایران را می‌زنم. او در توضیح نپذیرفتن پیشنهاد ملاقات در کاخ سفید گفت: در نیویوک به من اعلام شد دعوت مذاکره در کاخ سفید را بپذیرم، در غیر این صورت ظرف مدت دو هفته تحریم می‌شوم. ظریف ادامه داد، آنها که رهبر ایران را تحریم کردند، می‌خواهند با چه کسی مذاکره کنند، کسی حرف آنها را باور نمی‌کند.

اشاره ظریف به ملاقاتی است که در سفر به نیویورک با سناتور راند پاول داشت. ظاهرا در این دیدار سناتور آمریکایی پیشنهاد حضور او در کاخ سفید را مطرح کرده بود و ظریف آن را نپذیرفت.

او همچنین با تکرار مواضع گذشته‌اش تاکید کرد، قصد اعلام کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را ندارد و پس از پایان دوره خدمت‌اش در وزارت امور خارجه یا در خانه خواهد بود یا در دانشگاه.

ظریف در خصوص تنش‌های اخیر در خلیج فارس و توقیف نفتکش بریتانیایی نیز با اشاره به اینکه آمریکا مسئول آتش‌افرزوی در منطقه است، گفت:«مسئول تامین امنیت خلیج فارس هستیم. گاهی در برابر برخی تخلفات چشم‌پوشی‌ می‌کردیم، اما دیگر دلیلی برای نادیده گرفتن تخلفات وجود ندارد».

او همچنین در مورد توقیف نفتکش گریس-۱ در جبل‌الطارق از سوی نیروی دریایی بریتانیا گفت:« دولت بریتانیا در تروریسم اقتصادی با آمریکا همدست است و راهزنی دریایی کرده است».

بیشتر از