آمریکا انتظار ندارد به سرعت با ایران به توافق برسد

پیش‌بینی واشینگتن از نشست وین، مذاکراتی دشوار است

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا امیدار است نشست وین زمینه را برای بازگشت به برجام آماده کند-Manuel Balce Ceneta / POOL / AFP

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در آستانه برگزاری نشست وین اعلام کرد که آمریکا مذاکراتی دشوار را پیش‌بینی می‌کند و انتظار توافق سریع ندارد؛ اما امیدوار است که نشست وین زمینه را برای بازگشت دوجانبه به تعهدات در چارچوب برجام آماده کند.

نمایندگان ایران، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه در پایتخت اتریش حضور دارند تا برای نخستین بار پس از خروج آمریکا از برجام در مورد بازگشت به آن رایزنی کنند. هرچند که گفته می‌شود هیات نمایندگان آمریکا به ریاست رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به طور مستقیم در نشست با ایران حضور ندارد و در محلی نزدیک به سالن برگزاری نشست از طریق نمایندگان اروپایی و به ویژه فرانسه در جریان مذاکرات قرار می‌گیرد.

ند پرایس در نشست عصر دوشنبه با خبرنگاران گفت: «نمایندگان ایران و آمریکا به طور غیرمستقیم درباره برداشتن گام‌هایی برای احیای توافق هسته‌ای رایزنی می‌کنند.»

او گفت، هدف از نشست وین آماده کردن زمینه برای بازگشت دوجانبه به تعهدات است.» پرایس در ادامه تاکید کرد که انتظار ندارد مذاکرات فورا به نتیجه برسد و این روند دشوار خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز نشست وین را گامی در مسیر دیپلماسی توصیف کرد و گفت این روند ممکن است زمان‌بر باشد.

لغو بخشی از تحریم‌ها در مقابل اعمال محدودیت‌های دائمی و قابل راستی‌آزمایی از جمله چارچوب‌های مورد نظر آمریکا است.

مقامات جمهوری اسلامی بر لغو همه تحریم‌ها پیش از بازگشت به تعهدات تاکید دارند. اما به نظر نمی‌رسد که در شرایط کنونی این خواسته محقق شود. بازگشت گام به گام به برجام موضوعی است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم پیش تر به آن اشاره کرده بود. هرچند که بعدا پس از اصرار رهبر جمهوری اسلامی بر لغو تحریم‌ها، از این پیشنهاد فاصله گرفت.

پرایس می‌گوید آمریکا برای بازگشت به برجام به ایران امتیازهای یکجانبه نمی‌دهد و مصالحه نمی‌کند. اما رابرت مالی، روز جمعه گفته بود برای ترغیب تهران به منظور عمل به تعهداتش آمریکا باید تحریم‌ها را لغو کند. وزارت خارجه آمریکا نیز وعده داده که تحریم‌ها را مورد بازبینی قرار می‌دهد.

این در حالی است که لغو بخش قابل توجهی از تحریم‌های مرتبط با حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم به مجوز کنگره آمریکا نیاز دارد که آسان به دست نخواهد آمد.

از سوی دیگر در روند بازگشت به تعهدات برخی اقدامات انجام شده نظیر برنامه‌های تحقیقاتی قابل بازگشت نیست.

جن ساکی روز دوشنبه گفت: فعلا در آغاز راه هستیم و گام‌های هسته‌ای که ایران باید منطبق با برجام بردارد و همچنین اقدامات آمریکا برای کاهش تحریم‌ها در نشست جاری مورد بحث قرار می‌گیرد.