نخستین پادکست ایندیپیندنت فارسی منتشر شد؛ این بحث: روابط ایران و آمریکا

کاملیا انتخابی‌فرد، همراه با امیر طاهری موانع عادی‌سازی روابط ایران و آمریکا را بررسی کرده‌اند

ایندیپندنت فارسی - نخستین پادکست ایندیپندنت فارسی با محوریت بررسی جنبه‌های مختلف «روابط ایران و آمریکا» منتشر شد.

در این پادکست، کاملیا انتخابی‌فرد، سردبیر ایندیپندنت فارسی، همراه با امیر طاهری، نویسنده و روزنامه‌نگار پیشکسوت، با نگاهی به فراز و نشیب‌های رابطه دو کشور ایران و آمریکا، موانع عادی‌سازی روابط این دو کشور را بررسی کرده‌اند.

روابط ایران آمریکا از ابتدای روی کار آمدن حکومت اسلامی در ایران و تسخیر سفارت آمریکا و گروگان‌گیری کارکنان این سفارتخانه، بخشی از  مهم‌ترین چالش‌ها و مسائل سیاست خارجی ایران به‌حساب آمده است.

اما طی دهه گذشته با اوج‌گیری مجادله بر سر فعالیت‌های هسته‌ای ایران از یک‌سو و فعالیت‌های نظامی جمهوری اسلامی با کمک گروه‌های شبهه نظامی وابسته به آن، موجب به خطر افتادن امنیت خاورمیانه و متحدان آمریکا در این منطقه شده است و به همین دلیل، چالش روابط این دو کشور هم ابعاد و عمق بیشتری یافته است.

محقق شدن «توافق برجام» در انتهای دوران ریاست‌جمهوری بارک اوباما میان ایران و آمریکا به همراه چهار کشور اروپایی قدمی مهم در بهبود روابط میان دو کشور طی دهه گذشته بوده است. اما با پیروزی دونالد ترامپ و آغاز دوران ریاست‌جمهوری وی در آمریکا، این کشور با خروج از توافقنامه برجام و وضع تحریم‌هایی علیه حکومت ایران، دوران جدیدی از روابط پرتنش با ایران را آغاز کرد.

در این میان طی ماه‌های گذشته آغاز به کار دولت جو بایدن در آمریکا، مجدداً فرصت تازه‌ای برای بازگشت به توافق برجام و کاستن از تنش در روابط دو کشور به‌حساب آمده است.